Anmeldelse: SKYGGERNES MUSEUM // Indian Summer, Traumeteater på Basement

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gulliver græd over strippere han elskede, og bøger han ikke forstod.

Af og til dukker der noget op på radaren i dansk scenekunst, et lille blip på skærmen blandt alle de aftalte afgange, som en flyveleder nok ville karakterisere som en UFO. Og det er måske også den korrekte betegnelse for foreningen Indian Summer’s rå og utilpassede forestilling SKYGGERNES MUSEUM, hvor skuespilleren Morten Burian har iscenesat Jokum Rohdes traumeteater – præcis som Rohdes kringlede hjerne havde tænkt det. Og det er her at UFO betegnelsen kommer ind, for det er svært at identificere hvad man oplever, når skyggerne flyver over betonen i Basement. Men når man forlader kælderen, ved man, at det man lige har oplevet, var en af de sjældne til seks stjerner.

Magi, farlige fantasier, lumre videobutikker og et drab i Tøndergade 16 – alt er på spil i Jokum Rohdes 90’er thriller, hvor du aldrig rigtigt ved hvad der sker lige ved siden af dig. Det var måske grunden til at flere etablerede teatre sagde nej tak til at lukke Rohde og Burian ind i varmen, men som det ofte sker for de tossede, er det endt lykkeligt – det afpillede Basement er intet mindre end genialt til SKYGGERNES MUSEUM.

Karaktererne i Jokum Rohdes SKYGGERNES MUSEUM er fra en anden verden, eller rettere, de er fra Jokum Rohdes verden – den hvor fattige betegnelser som tid, sted og virkelighed blot er tankestreger, og alt kan lade sig gøre. Historien i SKYGGERNES MUSEUM om den desperate forfatter Max Stærk, der med udspilede øjne og kokainrøde næsebor vil gøre alt for at skrive den helt store roman, læner sig i sin personkarakteristik op ad klassikere, men tager afsæt i Rohdes egne ny klassikere – ikke mindst hans fremragende Amandaværelset på Det Kongelige Teaters scenografiske værksteder i 2014, hvor en Morten Burian i trenchcoat forsøgte at opklare blodige mysterier.

Og jeg skal love for at blodet også flyder på Basement, når Simon Bennebjergs Gulliver indtager scenen. Gulliver er måske Max Stærks bedste ven der har hængt sig. Eller måske er han en troldmand eller et genfærd, eller måske en form for alterego, der kan udføre Max Stærks fantasier. Men når magikeren svinger med kappen og hidkalder Gullivers kæreste, så hun kan lade sig dræbe for at møde sin elskede på den anden side, og derefter vende tilbage til livet som vi kender det, så begynder plottet at syre til.

Nanna Finding Koppel spiller Thalia, Gullivers kæreste, og på samme overjordiske niveau som Burian og Bennebjerg, svæver hun ind og ud af det vi kalder virkeligheden, mens historiens bipersoner tager form i fortællingen, som afsløres henad vejen i samtale mellem karaktererne. Også Basements brutale kælderform med ståltrapper og afskallet beton inddrages i forestillingen, og mere end en gang vises der handlingsmættede livesekvenser fra andre kælderrum – f.eks. når Gulliver besøger den maltrakterede fange han holder indespærret.

Men SKYGGERNES MUSEUM er ikke kun sex, vold og blod – for thrillerens iboende opstemthed kilder dig hvor du er mest udsat, Jokum Rohdes fedtede fuckfinger sidder stadig på Max Stærks kontorruder, og Morten Burian, Simon Bennebjerg og Nanna Finding Koppels fremragende samspil holder dig fast i Basement, så du næsten ikke fornemmer kælderens kulde.

Det er en af de sjældne.

SKYGGERNES MUSEUM spiller på Basement fra d. 28. januar til d. 11. februar 2023.

Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

SE MERE HER