Anmeldelse: SANDKIND // Daily Fiction, K:Selekt i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

På danseren Tora Balslevs opfordring begynder 10-12 publikummer at hælde sand på scenen, mens hun fortæller om sandets betydning i verden – om siliciumdioxid – og om hvordan vi faktisk er omringet af det lige nu, hvor vi sidder i Skuespilhuset med de mange store glasvinduer ud mod vandet. For finkornet sand er den største bestanddel af glas, lige som sand er en vigtig del af kloden som vi kender den.

Men ligesom vi former sandet, så former sandet os, og Tora Balslev har i regi af scenekunstforeningen Daily Fiction gennem længere tid udforsket relationerne mellem mennesket og naturen, og har nu videreudviklet relationen til et koreografisk møde mellem sandet og kroppen. Ikke som vi er vant til, med fuld fart frem, børnegrin på stranden og sololie der hurtigt viser sig som en fjende i sandet, men i stedet som et meditativt møde uden ord, med tankerne tunet ind på fredsfrekvensen. For det handler ligeså meget om omsorg og sameksistens når Balslev med sin 55 liters krop former de 55 liter sand som publikum har hældt ud på scenegulvet. Sand, der nu ligger som et fint lille bjerg i midten af projektørens lyskegle, men efterhånden som Balslevs krop har bearbejdet sandet, tager andre former – får andet liv.

Balslevs Butoh inspirerede koreografi er næsten stillestående, og kræver en del af sit publikum i Skuespilhuset, der jo i sagens natur er vant til en markant anderledes dramaturgi, en lineær fortælling, eller i det mindste en fortællende, berettende eller forklarende stemme. Men Tora Balslev har ved starten af hendes SANDKIND performance fortalt hvad hun mener vi bør vide, og resten af tiden kan vi bare observere mødet mellem den nøgne performer og det ligeså nøgne sand.

Så med komponist og instrumentalist Tin Soheilis smukt afdæmpede toner i rummet – toner der fremstår sært fjerne og uudgrundelige – går Tora Balslevs krop i et med sandet, og publikum begynder at forstå sammenhængen mellem mørket og lyset, mellem sandet og kroppen, mellem menneske og natur.

Og det er præcis på det tidspunkt, at Daily Fictions SANDKIND performance viser sit værd – lige der hvor publikums tilstedeværelse viser sig at være lige så vigtig som performerens krop i sandet, for det er mennesket der skal læne sig frem og tage ansvar for at relationen bliver holdbar. Både for menneskets og sandets skyld.

Daily Fictions SANDKIND performance vises i regi af K:Selekt i Skuespilhuset d. 5 – 12/10 2024.

Foto: Jan Vesala

SE MERE HER OM SANDKIND I SKUESPILHUSET