Petrokapitalismen gennempuler mig – jeg har åbenbart huller jeg ikke kendte til. Jeg er et telt af velvilje.
I Sydhavn Teaters performance hub P44 er det skuespiller Maria Carmen Lindegaard der personificerer den forelskede forbruger, den blinde elsker, det hungrende og kyniske menneske, der mener at en sammensmeltning af den tilbedte olie og hendes egen krop må være det optimale scenarie for en bæredygtig fremtid.
Dramatiker Miriam Boolsen har på baggrund af Ida Marie Hedes tekster sammensat en kærlighedserklæring, der i sin iboende kritik af menneskets udnyttelse og misbrug af jordens ressourcer – nærmere betegnet olien – er sylespids kapitalismekritik på højt plan.
I PETROLEUM sender Maria Carmen Lindegaard de vådeste Bambi øjne ud til den sluttede kreds af gæster i P44, der lettere utrygge følger efter den overbevisende kvinde ind i et lille rum, hvor hun nu står med en løbende, sort, klæbrig masse mellem hænderne. Og stadig med et indladende smil og våde øjne begynder kvinden så at fortælle om sin grænseløse tilbedelse af det sorte guld.
Men ord er ikke nok i koreograf Tina Tarpgaards sanselige performance, hvor olien først lægges ud på et lysbord for at fremhæve dens elasticitet og grusomme sorte smukhed, for siden at blive tilbudt gæsterne i hånden, som en forsmag på hvilket Nirvana det ville være, hvis olien ikke skulle længere trækkes op af jorden, men blot kunne udvindes af menneskets krop. Ekstatisk og messende taler kvinden – som nu ligger og vrider sig på lysbordet – til os om oliens muligheder, og lyksalighederne ved en kropsudvundet olie vil slet ingen ende tage, hvis det står til kvinden.
Men hvad kan olien, hvad er olien for en størrelse, og har vi overhovedet mulighed for nogensinde at forstå oliens inderste tanker? Det får vi et bud på i PETROLEUM, for den anden side af Sydhavn Teaters performance byder på netop det, en personificering af olien, gestaltet af koreograf og danser Hilde I Sandvold.
Olien, efter at have slanget sig gennem risten ned fra gadeplan til kælder niveau, ligger nu sammenkrøbet i et hjørne af kælderrummet, hvor vi andre står op ad væggen og venter. Venter forventningsfulde, for Hilde I Sandvold – der så sent som i 2023 fik det prestigefyldte Neel Resling Halpern Fondens legat for sine færdigheder – er en frygtløs og determineret danser, der ikke helmer før målet er nået.
Og koreografien, som Sandvold i samarbejde med Tina Tarpgaard har udviklet til PETROLEUM, er både fascinerende og frastødende i samme moment, præcis som den olie vi både elsker og hader. I eksplosive bevægelser forskrækker Sandvold os, med krybende og leflende trin viser hun sig mennesket underlegen, og med smil og små overraskelser beder hun os om tilgivelse.
I Sydhavn Teaters PETROLEUM leger Miriam Boolsen med os gennem teksten, ligesom Tina Tarpgaard provokerer os i sin gennemkoreograferede performance, hvor politik er i højsædet, og man ikke forlader stedet umærket af olien. Den sætter spor.
Foto: Sofie Amalie Klougart