Anmeldelse: NORDENFJORDS // Vendsyssel Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Er der noget vi bare ikke ser?

Dramatiker Thomas Markmann har sådan set ikke nogen tilknytning til området nord for Limfjorden – også kaldet Nordenfjords – men til gengæld har den Reumert prisvindende dramatiker altid gerne ville skrive noget om naturen – noget om menneskets tilknytning til den natur der omgiver os. For har vi for lidt forbindelse? Eller er der en forbindelse vi bare ikke ser? Forestillingen NORDENFJORDS på Vendsyssel Teater giver os et bud på hvordan en ung kvindes søgen efter sin familie tager hende nærmere på himmel og jord, end hun nogensinde turde drømme om – endsige tro på.

Den smukke forestilling NORDENFJORDS er instrueret af Madeleine Røn Juul med udsøgt sans for den Nordjyske naturs luner, en natur som yderligere bliver nænsomt behandlet og formidlet af scenograf Gøje Rostrup og lysdesigner Mia Jandje Willett. Ikke med et overlæsset scenebillede eller trang til at overdrive bølger og vind, men med det fineste – og helt simple – scenebillede af stranden på Grenen hvor tvende have mødes. Og næsten alt andet formidlet gennem forestillingens helt store scoop, Nordjysk Pigekor, der med et dusin unge sangere på scenen agerer vind, hav, bølger, mågeskrig og bladenes raslen på efterårets træer. De unge sangere er som skygger på scenen i Røn Juuls instruktion, og under korleder Christina Kjærulffs ledelse, og med toner af komponist Johannes Smed som en del af Kasper Neergaards lyddesign, er Nordjysk Pigekors sangere en forløsende og samlende faktor i Markmanns historie om en ung pige der føler sig helt alene i verden.

Isa Marie Henningsen er den unge kvinde Annika, der efter sin mors bortgang står alene tilbage, og med et krøllet fotografi hun har fundet på loftet, leder hun nu efter den far der aldrig har været en del af familien. Og fotografiet – det er taget på Danmarks nordligste punkt, Grenen, der hvor de to have Kattegat og Skagerrak mødes. Og lige så unikt et naturfænomen det er, at man kan stå med et ben i hvert hav samtidigt, lige så uforklarlig er Annikas rejse gennem tid og sted for at finde sin far.

Hun møder skam hjælp hvor end hun vender sig, men hvem vil hende det godt, hvem fortæller sandheden – og hvem er egentlig overhovedet i live? Annika leder blandt skovens træer, blandt bølgernes brusen og blandt værtshusets alkoholiserede stamkunder, og for hvert væsen hun møder, bliver hun trukket længere ind i den verden af følelser hun tumler med. Længere ind i de samtaler hun aldrig har haft med sin nu afdøde mor, og længere ind i naturen nordenfjords, med alle de dyr og planter den måtte rumme. Selv en ulv – forrygende spillet af Nicklas Søderberg Lundstrøm – leder hende på rette vej, på trods af Annikas indgroede skepsis.

Hanne Laursen er som den lokale fuglekigger på stranden skøn med sin nordjyske dialekt, og Lue Støvelbæk præcis så kejtet som en nørdet bibliotekar der møder en bypige skal være. Og det er faktisk en ret præcis karakteristik af alle skuespillerne i NORDENFJORDS – for de er alle som en dybt inde i fortællingen når de dukker op i Annikas rejse, og dermed uundværlige i Markmanns forunderlige fortælling om savn og kærlighed til både familien og naturen.

Thomas Markmanns NORDENFJORDS lever og ånder for den vilde natur og alt det vi ikke forstår, og Nordjysk Pigekor leverer det vildeste live stagedesign set længe.

Forestillingen NORDENFJORDS spiller på Vendsyssel Teater d. 16. september – 7. oktober, 2023.

Foto: Tao Lytzen

SE MERE HER