⭐⭐⭐⭐⭐
Krig og kærlighed, politik og moral – MISS SAIGON har det hele.
Fortællingen om den amerikanske soldat Chris, der bliver forelsket i den vietnamesiske barpige Kim, men for sent finder ud af at verden er uretfærdig, og en nats elskov kan have utilsigtede følger, er legendarisk. Ikke kun på grund af de storladne sange, den ikoniske helikopterscene og den grumme afslutning, men også fordi USA’s deltagelse og ansvar i Vietnam krigen bliver italesat. Musicalen MISS SAIGON er både store følelser, ulykkelig kærlighed og storpolitik i ét.
Linda Arunee Olofsson synger hovedrollen Kim, og sætter ikke en fod forkert i opsætningen på det Ny Teater, hvor Olofssons sangtalent får lov til at blomstre fuldt ud. Hun bruger sin dramatiske side såvel som sin sangermæssige kunnen, og hendes musical uddannelse på Balletakademiet i Göteborg kommer hende til gavn i stor stil. Til gengæld virker Christian Lund underligt vag som Chris, der nok skal være naiv og godtroende i rollen som ung soldat, men desværre ikke sangmæssigt kan matche sin kvindelige modpart.
Det kan Kim Hammelsvang derimod som Engineer, den meget entreprenante bar ejer og alfons der har Kim i sin stald på baren Dreamland, hvor Chris og Kim møder hinanden. Engineer bliver sunget blændende af Kim Hammelsvang, med en fantastisk power og empatisk indleven – på trods af den i bund og grund usympatiske karakter i musicalen.
”Jeg sælger det folk vil ha’ – The American Dream”
Det viser sig at Engineer selv er opvokset i et ødelagt hjem med en prostitueret mor, dengang landet hed Fransk Indokina, hvor han som lille barn blev tvunget til at hente franske soldater ind fra gaden, så familien havde noget at leve af. Så den fransk-vietnamesiske alfons har sit entreprenante, men forkvaklede livssyn, med sig fra barnsben, og har nu kun The American Dream at leve for – koste hvad det vil. Og med Kim Hammelsvangs flotte præstation, har man svært ved ikke at bare at føle lidt med den sølle Engineer.
Men omdrejningspunktet i MISS SAIGON er Chris og Kims elskovsbarn Tam, og den lille fyr er en heartbreaker når han midt i det ulykkelige drama kommer pilende ind over scenen. Og hvad enten det er Magnus Bao An Nguyen som kom pilende ved premieren, eller det er Oscar Elias Nguyen som alternerer i rollen, så løfter barnets fysiske tilstedeværelse historiens credo om en moders ubrydelige kærlighed til sit barn. Det er når barnet dukker op, at alvoren i MISS SAIGON bliver uafviselig, og det er her musicalen træder ud af de uendeligt mange feel good kærlighedsdramaers skygge.
Efter Chris er kommet hjem til USA er han blevet gift med Helen, og selv om han ofte i mareridt råber Kims navn og stadig er fortvivlet, og mærket af at have ladt Kim tilbage i et Saigon under belejring, har Chris ikke fortalt sin nuværende kone Helen om sin forelskelse og natten med Kim i Vietnam.
”Det er klart, de børn er også vores”
Men så er der nyt fra Bangkok, hvortil Kim og sønnen Tam er flygtet sammen med Engineer, der ser en mulighed for visum til USA, hvis han er sammen med et barn der er halvt amerikaner. Og pludselig bliver Chris konfronteret med sin tid i Vietnam, og den søn han ikke vidste han havde. Samtidig forklarer Chris’ overordnede i Vietnam, sergent John Thomas, i en tale i Atlanta, hvorfor USA har en forpligtelse overfor de mange tusind forældreløse børn som krigen i Vietnam har efterladt. Og med hele bagtæppet fyldt med dokumentariske sort-hvide fotografier af vietnamesiske børn, mindes vi om at krigen i Vietnam, med den massive amerikanske deltagelse, ikke blot er fiktion, men en virkelighed som ingen – og slet ikke amerikanerne – kan løbe fra. Sergent John Thomas bliver flot sunget af Thomas Høj Falkenberg, der troværdigt byder ind med sergentens autoritet og politikerens patos.
MISS SAIGON lever op til sit internationale renommé, og på Det Ny Teater fungerer Paul Farnsworths scenografi fint i Lisa Kents iscenesættelse af klassikeren – både i de store optrin med militær og røde faner, samt i de små dramaer hvor specielt Linda Arunee Olofsson og Kim Hammelsvang brillerer.
MISS SAIGON spiller på Det Ny Teater fra d. 9. februar til d. 7. maj 2023.
Foto: Gudmund Thai