⭐⭐⭐⭐
Som regel ved man godt hvor man bor. Som regel.
Når man som Tue ikke har et hjem, ikke har et sted at sove om natten, så er små hvide løgne der vokser sig store, det mindste problem. Thomas Korsgaards MAN SKULLE NOK HAVE VÆRET DER sniger sig langsomt ind på tilskuerne i Skuespilhuset, når Kasper Dalsgaard og Patrick Baurichter fornemt gestalter Korsgaards hudløst ærlige karakterer i dramaet.
Glorien pilles næsten umærkeligt af de ressourcestærke i samfundet, når vi følger den unge hjemløse Tue i sin kamp for tag over hovedet, for mad på tallerkenen, og for blivende relationer. Kasper Dalsgaard er Tue, der er stukket af fra et barndomshjem i Skive med overgreb og opløsning i flere lag, og nu forsøger at finde en ny tilværelse, i et København der blot byder på trøstesløse avissælgerjobs og almisser. Og Patrick Baurichter er Thomas, der både som ven, kæreste, fortæller og oversætter bringer Tues dilemmaer frem i lyset.
Alting lukker på et tidspunkt.
En skriggul avissælgertaske og et hav af opretstående lysstofrør er alt hvad scenograf Jonas Fly omgiver Dalsgaard og Baurichter med, og i Henrik Grimbäcks krystalklare iscenesættelse, er det netop det ikkeeksisterende i scenografien der giver plads til Tues problemer, og ikke mindst – de mange bifigurer der er mere afslørende end de selv ønsker. For den hjem- og rodløse Tue er omgivet af mennesker der alle forventer noget igen, når de nådigst tildeler den trængende et måltid, lidt skejser, en nat på sofaen eller et forstående øre. Og Thomas Korsgaard er nådesløs i sin udlevering af den herskende klasse, når Tue får plads på sofaen i en herskabslejlighed på Østerbro, i et hjem hvor pastaen hedder Rigatoni, stolen hedder Ægget, og penge ikke er noget man snakker om.
MAN SKULLE NOK HAVE VÆRET DER er den vildeste og bittersøde fortælling fra det virkelige liv, hvor land møder by, fattig møder rig, og velgørende tanker og selvforståelse møder virkeligheden i en herskabslejlighed i Kristianiagade.
Forestillingen er udviklet i Det Kongelige Teaters dramatikerlaboratorium KGL Dansk, der endnu engang beviser sit værd i en svært tilgængelig branche.
Thomas Korsgaards MAN SKULLE NOK HAVE VÆRET DER spiller i København på Mellemgulvet i Skuespilhuset d. 21/9 – 1/11, for derefter at turnere i hele landet.
Foto: Emilia Therese
En tanke om “Anmeldelse: MAN SKULLE NOK HAVE VÆRET DER // Mellemgulvet, Skuespilhuset, Det Kongelige Teater”
Der er lukket for kommentarer.