Anmeldelse: LÆGEN // Folketeatret

⭐⭐⭐⭐⭐

Det er forbi, når der er et lig.

Iben Hjejle er frygtindgydende god som den principfaste læge Ruth Wolff, der fældes som et 100-årigt træ i skoven – smerteligt og tragisk, men uundgåeligt.

Den anerkendte læge og hospitalsdirektør Ruth Wolff står fast på sine principper, og insisterer på at kun videnskaben har sande svar. Men når lægen nægter at lade en katolsk præst give en døende teenager den sidste olie og syndsforladelse, rejser der sig en storm af modvilje mod Ruth, en storm der i sin cancel culture form bliver altødelæggende for lægen.

Forestillingen LÆGEN – The Doctor – er skrevet af den britiske dramatiker Robert Icke, på baggrund af den østrigske forfatter Arthur Schnitzlers stykke Professor Bernhardi fra 1912. Schnitzler skrev dengang stykket som kommentar til antisemitismen, men kort efter premieren blev stykket bandlyst af myndighederne – et forbud der blev opretholdt indtil det østrig-ungarske imperiums sammenbrud som følge af 1. verdenskrig. Og i 2019 skrev den britiske dramatiker Robert Icke så The Doctor på baggrund af Schnitzlers stykke, og det er Ickes mere nutidige drama der i dag spilles på Folketeatret i Kim Bjarkes iscenesættelse og bearbejdelse.

Og det er et vanvittigt vigtigt drama som Folketeatret har valgt at sætte på plakaten her i 2023, hvor principper, tanker og følelser dagligt clasher i debatten om identitetspolitik – om social og racemæssig uretfærdighed.

Ickes LÆGEN italesætter en meget stor del af problematikkerne vedr. identitetspolitik og cancel culture i 2023, og med en color-conscious casting der gør at skuespillernes køn eller hudfarve ikke nødvendigvis matcher karakterens ditto, får publikum på Folketeatret lagt endnu et lag på det drama, der i tekstens elegante omgang med virkelighed kontra tro, sætter din forudindtagethed på prøve.

Iben Hjejle er som protagonisten i dilemmaet et fikspunkt for de andre skuespillere, og det velfungerende cast med Caspar Phillipson, Sarah Boberg, Christopher Læssø, Camilla Lau, Laura Allen Müller, Henrik Lykkegaard, Jeanette Binderup-Schultz, Laura Kronborg Kjær, Mette Kolding og Sofia Mileva, er alle som en bevidste til fingerspidserne om betydningen af deres karakters handlinger.

Lægen afviste den katolske præst på hospitalet, fordi den unge pige – der var indlagt i forbindelse med en selvudført abort – ikke havde givet udtryk for at være troende katolik, og derfor ikke i sine døende minutter skulle belastes af en præst, der var tilkaldt af hendes troende forældre.

Men når nyheden om Ruth Wolffs afvisning af en katolsk præst begynder at sprede sig, melder alle med en dagsorden sig på banen. Og ud over en mistillidsafstemning på hospitalet – efter der er bestyrelsesmedlemmer der har trukket sig, og en underskriftindsamling har fået fart på – så bliver lægen totalt massakreret under en paneldebat på TV, hvor hun tillægges alle mulige meninger og hensigter, der lige passer til paneldeltagernes forskellige dagsordener.

Omverdenen har bestemt sig – den selvbevidste og til tider arrogante overlæge skal ned med nakken – og Ruth Wolff ender med at miste alt, fordi hun ikke vil undskylde for en handling, hun mener hun som læge har pligt til at udføre.

Kim Bjarkes iscenesættelse af Robert Ickes LÆGEN er med sin color-conscious casting og de fremragende skuespilpræstationer et kontemporært samfundsdrama der ikke kan overses.

LÆGEN spilles på Folketeatret i Nørregade d. 7/2 – 10/3 2024.

Foto: Gudmund Thai

SE MERE HER