Anmeldelse: KONG LEAR // Scala, Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐

Jens Jørn Spottag er både ond, fortvivlet og pragtfuld som Kong Lear, men er Katrine Wiedemann ude på et skråplan?

Shakespeares klassiker KONG LEAR spilles på Scala scenen på Aarhus Teater lige nu, og ud over selvfølgelig Katrine Wiedemanns instruktion, er det Maja Ravn – som både står for både kostumer og den fantastiske scenografi – der i bund og grund er definerende for forestillingen KONG LEAR.

For hvert lille skridt der tages i Katrine Wiedemanns iscenesættelse, og for hvert ord der bliver sagt, bliver publikum ramt af en overvældende afmagt på grund af Maja Ravns stærkt skrånende scene. Scenen tegner Kong Lear op som kridtstreger på asfalten, og fortæller publikum at her lå engang en død mand. Den pragtfulde Jens Jørn Spottag er den døde konge, lang tid før han rigtigt dør – af fortvivlelse. Og Maja Ravn har overtaget rollen som gud i KONG LEAR, hvor kun en smal bræmme forrest på scenen er i vater, og resten af verden er et skråplan, hvor Katrine Wiedemann kan få lov til at instruere sine skuespillere.

Shakespeares fortælling om den aldrende Kong Lear der skal fordele kongeriget før han dør, og fejlagtigt vælger og vrager på grundlag af smiger og falske udsagn, er en kæmpe udfordring for enhver skuespiller, og instruktøren har da også selv udtalt at hun har drømt om at iscenesætte kongedramaet hele sit liv.

Og så er det jo heldigt vi har Jens Jørn Spottag, der bare ejer scenen, fra det øjeblik han vakler ind som den usikre konge. Samt forestillingens andet højdepunkt, Anders Baggesen som Jarlen af Gloucester, hovedpersonen i det far/søn-drama der kører parallelt med Kong Lears fatale familieproblemer med sine døtre. Her har Jens Jørn Spottag virkelig noget at spille op i mod, og alene de to herrers præstationer er nok til at give KONG LEAR en kæmpe anbefaling med på vejen.

Og det er da også gedigne præstationer vi ser fra resten af holdet, med Anne Plauborg som Cordelia, Kong Lears yndlingsdatter, Rikke Lylloff og Mette Døssing som henholdsvis Regan og Goneril, Cordelias to ældre søstre, samt Clint Ruben og Kjartan Hansen som Jarlen af Gloucesters sønner Edgar og Edmund.

Men desværre er tempoet i Katrine Wiedemanns iscenesættelse forceret, og hun har ikke nok fokus på personinstruktionen hos den yngre del af besætningen, for alt for ofte skriges ordene ud, som var vi i en skolegård midt i frikvarteret. Og godt nok er der mange af Shakespeares ord i Niels Brunses fine oversættelse der ville passe til både frikvarter og fest, men klassikeren KONG LEAR er nu efter min mening bedst tjent med klar diktion og underliggende dramatisk kunnen.

KONG LEAR spiller på Aarhus Teater, Scala scenen, fra d. 31. august til d. 4. oktober, 2023.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER