⭐⭐⭐⭐
Mongrel. Dyr eller menneske? Fri eller undertrykt?
Danserne smiler til os i Marina Mascarells danseforestilling Mongrel – eller KØTER, som den hedder her i Danmark. De ler sammen med os. Kigger med våde øjne på os. De står fra start af samlet som en rustrød organisme og duver let, fornemmer rummet, mærker stemningen. Ved siden af danserne ligger scenografien henslængt, og når danserne nærmer sig det foldede papir – der som en harmonika kan trækkes ud og trykkes sammen igen – er det som om danserorganismen smelter ud over papiret.
Dansk Danseteaters kunstneriske leder Marina Mascarell har bragt et af sine internationalt anerkendte værker til Danmark, hvor hun med sine koreografiske evner sætter den danske jantelov under lup. Og i KØTER lader hun sin nye trup blive et med det værk, som hun oprindeligt skabte i 2015 til GöteborgsOperans Danskompani i Göteborg.
Mascarells vibrerende og sanselige kommentar til den undertrykkelse der ligger implicit i janteloven, er spot on, og måtte naturligvis komme udefra. For når man som vi, allerede omklamres af den – og lever med den – så er det som en frø i kogende vand, vi mærker det ikke før det er for sent. Så det er skønt at mærke den forbløffede indignation som stråler ud af spanske Marina Mascarells koreografi. Og skønt at Dansk Danseteaters pragtfulde kompagni tager Mascarell bølgekoreografi til sig, som havde hun altid været i deres midte.
Ned, ned, forbandede køter – og bliv nede.
Kristin Torps fascinerende papirscenografi skaber et uforudsigeligt scenerum, hvor hendes foldede mørkeorange papirpakker både bruges som kompakte sten i hjørnet, som udfoldede rondeller der kan holde til flere danseres vægt, eller som enorme vægge, der smyger sig om danserne og skaber nye rum. Det foldede papirs bæreevne og transformative muligheder synes uendelige, og med en farveskala der spiller sammen med Nina Botkays rustrøde kostumer på danserne, opstår køternes indelukker og bure ud af det bare ingenting.
Dansk Danseteaters kompagni er i Marina Mascarells KØTER koreografi som en bølge af følelser, og samtidigt en perlerække af små smukke præstationer, samt flere på hinanden følgende historier, der emmer af frihedstrang. Men janteloven holder dem nede, ingen må stikke ud, og afvigelser får konsekvenser.
Dansk Danseteaters KØTER vises på Takkelloftet i Operaen, d. 17.-28. januar 2024.
Foto: Catrine Zorn