Anmeldelse: DØDSBO PÅ PLØJEMARKEN // Aalborg Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Som dronningen af pløjemarken sidder Anita i sin lænestol af imiteret læder, på toppen af bjerget – med alle efterladenskaberne fra sit og Johns hjem. Og næste trin er kommunens plejehjem. Men Anita vil ikke mere, hun vil selv bestemme hvornår hun skal herfra.

På en skramlet tv-skærm, der ligger halvt begravet i bunken af smadret indbo, bliver et recap fra de to første forestillinger i Henrik Szklanys trilogi vist i glimt. Men det er ikke nødvendigt at have indgående viden om hvad der går forud for DØDSBO PÅ PLØJEMARKEN, for selv om forestillingen er den tredje og sidste del af trilogien – henvendelse Anita, så er fortællingen om Anita fra udkantsdanmark så fuld af varme og nærvær, at forestillingen sagtens kan ses uden at kende til de forudgående skæbner.

Den aldrende Anita spilles af Aalborgs pt førende skuespiller, Marie Knudsen Fogh, der lige har modtaget teaterjournalisternes største hæder Teaterpokalen, og i DØDSBO PÅ PLØJEMARKEN cementerer hun sin status på de skrå brædder. Marie Knudsen Foghs præstation på Aalborg Teater er uden filter, nådesløs, og fremragende skuespilkunst.

Med sig på scenen har hun Marcus Gad Johansen som sønnen Lars, lige hjemvendt fra fængslet, Camilla Gjelstrup som den kristne søster Beate, Thomas Kristian Bek som den tjenstvillige hjemmehjælper Emil, samt Karla Rosendahl som den forelskede Ester – tidligere krejler, nu shaman i Rold Skov. Hele holdet spiller sammentømret og tro mod dramatikerens kampberedte manuskript, hvor kampen mod kommunen er lige så rodfæstet som familiens ukrænkelighed. Og ikke mindst Anitas stålsatte vilje for at overleve i en udkantsdømt verden af skrammel, lige indtil hun lige så stålsat beslutter sig for at dø ved egen hånd – kommunen skal ikke have det sidste ord.

DØDSBO PÅ PLØJEMARKEN vises 27/1 – 15/3 på Aalborg Teater, og hvis man ønsker at se de to andre forestillinger i Henrik Szklanys flotte trilogi – henvendelse Anita, så spiller de på udvalgte datoer i samme periode.

Foto: Allan Toft

SE MERE HER