Anmeldelse: DET ARKTISKE TOPMØDE // Teater freezeProductions, på Teatret Svalegangen

⭐⭐⭐⭐

Double espresso, double sugar!

Den russiske oligark Maxim bestiller kaffe mens han smider sine kufferter for fødderne af den unge grønlandske kvinde, og laver dermed en klassisk Bent Bentsen brøler. For lige som Enhedslistens Johanne Schmidt Nielsen i sin tid skulle vise sig at være dødsensfarlig for den konservative formand, lige så determineret, stålsat og dødsensfarlig viser Aviana Steinbachers unge aktivist sig at være for oligarken, hvis penge ikke kan redde ham forbi den blokerede dør med sprængstofferne. For den grønlandske aktivist har taget sagen i egen hånd, og vil ikke vente længere – Grønland skal være et selvstændigt land nu, og hvis ikke det sker inden 24 timer, dør alle i rummet. Og ud over oligarken og aktivisten selv, er det den danske statsminister, den amerikanske ambassadør og den grønlandske selvstyreformand der er i rummet.

Det er plottet i Kim Leines manuskript, og det er ingen overdrivelse når han kalder forestillingen en geopolitisk thriller.

Skuespillerne på scenen er Mikhail Belinson der med fed accent spiller russeren, det er Helene Kvint der i Mette Frederiksen-suit spiller den gravide statsminister Sofie, det er Mette Kolding der drevent og lidenskabeligt spiller amerikaneren Linda, og det er Klaus Geisler – der i 2019 fik årets Reumert for bedste ensemblerolle for sin præstation i forestillingen Den Grønlandske Mand – der spiller den grønlandske politiker. Og så er der Aviana Steinbacher som aktivisten der har fået nok, som den unge grønlænder der bliver talt ned til af alle, som repræsentanten for en generation der vælger frihed frem for penge, og ikke er bange for at sige det højt.

Det er Hanne Trap Friis fra Teater freezeProductions der som instruktør samler trådende i Leines thriller, og der bliver kørt fuld skrue i personinstruktionen fra Trap Friis’ side, hvor det er lige før karaktererne bliver for karikerede. Russeren drikker og spiller skak, amerikaneren er både liderlig og pengefikseret, og den danske statsminister vil gerne være åh så moderlig og varm, men er nok også mest interesseret i at beholde Grønland på danske hænder af forretningsmæssige årsager. Og den grønlandske selvstyreformand – han hopper naivt nok i seng med den der tilbyder flest dollars eller rubler.

Men det er rent faktisk her DET ARKTISKE TOPMØDE begynder at blive interessant, for Hanne Trap Friis formår at bruge de karikerede personers svagheder imod dem, og med deres fælles front mod den unge aktivist, deres ligegyldighed overfor næste generation, og deres godt nok forskellige – men stadig generationsbestemte handlemåder – taber de slaget mod den nye verden, til en generation der ikke vil vente længere, en generation der ikke bare er til for at lave kaffe til de gamle fjolser.

Og så er vi tilbage til det det hele drejer sig om. For ja, DET ARKTISKE TOPMØDE kan sagtens ses som et spændende stillbillede af verdenssituationen omkring Arktis lige nu, men vigtigst af alt drejer Kim Leines forestilling om en generationskløft på størrelse med et isbjerg, og en utilsløret advarsel om at de kommende generationer ikke vil se nådigt på at vi smadrer verden.

Teater freezeProductions’ DET ARKTISKE TOPMØDE spiller på Teatret Svalegangen d. 21/10 – 4/11 2023.

Foto: Montgomery

SE MERE HER FRA TEATRET SVALEGANGEN

SE MERE HER FRA TEATER FREEZEPRODUCTIONS