Anmeldelse: CHICAGO // Aarhus Teater, Store scene

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Han bad selv om det.

I fængslet er der ingen nåde, og hos de kvinder, der i CHICAGO er blevet buret inde for drab, er der bred enighed om at fyrene de lagde ned, selv bad om det.

Nummeret hvor de seks kvinder synger deres undskyldninger ud i Benjamin la Cours kubistisk inspirerede scenografi er blandt musicalens absolut bedste, og nummeret tegner et meget godt billede af, hvordan tankegangen er i John Kander, Fred Ebb & Bob Fosses musical CHICAGO. Lev eller dø – men gør det the Chicago way – and all that jazz.

Musicalen CHICAGO er bestemt ikke ny, den er faktisk en gammel kending på de danske scener, men når Aarhus Teater bestemmer sig for at satse, så går de all in. Og netop nu, hvor rettighederne til forestillingen ikke længere er så rigide, og man derfor må lave ny scenografi og kostumer, er der for alvor skruet op for ambitionerne, og givet fuld skrue på glitter, farver og udtryk. Og det har givet pote!

Roxie rocks Chicago.

Benjamin la Cours scenografi og Niclas Bendixens iscenesættelse løfter CHICAGO ud af det sorte univers som vi ellers bedst kendte musicalen i, og præsenterer nu på Aarhus Teater et uforligneligt kulørt show, der uden at blive for poppet præsenterer sit publikum for både sex,  svindel, drama og pragtfulde toner.

Pragtfulde toner leveres også af Szhirley, der som Mama Norton i kvindefængslet styrer biksen med hård hånd og et fast greb om dollarpungen, samt Anders Billberg, der spiller sensationsjournalisten Mary Sunshine. Begge karakterer er provokerende virkelige i ånd og tone fra Kander, Ebb og Fosses side, og karaktererne performes pragtfuldt af både Szhirley og Billberg.

Men det er to meget forskellige kvinder der virkelig styrer showet, og Sofia Nolsøe som den håbefulde Roxie, der skyder sin elsker, og Amanda Friis Jürgensen som vaudevillestjernen Velma Kelly, der både dræber sin mand og sin søster, er så tilpas vilde på hver deres måde, at vi som publikum går helt med på præmissen. Vi har simpelthen brug for den hardcore morderske Kelly, og den uheldige, og næsten uskyldige Roxie. Sofia Nolsøe og Amanda Friis Jürgensen boltrer sig begge to i musicalens kulørte ideer som havde de aldrig lavet andet – men på hver deres måde.

Billy Flynn – de triste skæbner frelser.

Og så er selvfølgelig vidunderlige Jacob Madsen Kvols som den glatte advokat Billy Flynn. Han er som sædvanlig i storform når han får lov, og i rollen som både kvindernes frelser og kynisk pengepuger, er Jacob Madsen Kvols i sit es. Det er som om han lige lægger et ekstra lag på sin præstation for hver gang vi ser ham på scenen, og rollen som Billy Flynn i CHICAGO er ingen undtagelse.

Niclas Bendixen har med sin iscenesættelse af CHICAGO på Aarhus Teater formået at nytænke den gamle hitmusical, så den i 2024 fremstår funklende frisk. Masser af gammeldags svindlere, lårsvingere og karikerede ramasjang typer, men CHICAGO står stadig funklende frisk i Aarhus.

CHICAGO spiller på Aarhus Teaters Store scene fra d. 2. maj – 15. juni 2024.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER