Anmeldelse: BEVÆGELSEN // Mellemgulvet i Skuespilhuset, Det Kongelige Teater

⭐⭐⭐⭐

Alt er ok!

Som faren i fortællingen forsøger Mikkel Arndt afmægtigt at få sin kolikramte datter til at slappe af, men spædbarnet i papkassen græder videre, og farens vrede mod videnskaben vokser. For det var jo videnskaben der sørgede for at hans kone kunne blive gravid, og således også videnskabens skyld, at hun døde i barselssengen, og dermed bærer videnskaben ligeså logisk skylden for, at faren nu står alene tilbage i verden med en grædende datter.

Sådan lægger dramatikeren Dennis Kellys forestilling BEVÆGELSEN fra land, og i Thomas Bendixens iscenesættelse følger vi gennem adskillige generationer først det lille oprør mod videnskaben og den teknologiske udvikling, siden den mere folkelige bevægelse der griber om sig, så volden der breder sig, og til sidst den terroragtige organisation BEVÆGELSEN, der kæmper for en afvikling af sproget i dets nuværende form.

Det er et rigtigt fint cast der ud over de erfarne Mikkel Arndt og Maria Rossing også tæller Alvin Olid Bursøe, Jonathan Bergholdt Jørgensen og Cecilie Bogø Bach, og alle er med på præmissen om den hårfine balance mellem fiktion og virkelighed i Kellys fortælling. For hvor mange gange er oprørstrang ikke eskaleret over i vold i den virkelige verden, og hvor tit er vrede mennesker ikke blevet samfundets fjender, og følgende benævnt terrorister.

Sol er min ven. Hun er sjov.

BEVÆGELSEN er en tekst der i Caspar Erics gode oversættelse står og falder med karakterernes troværdighed, og har adskillige punchlines der vil blive husket. Men det som står tilbage hos publikum efter tæppefald, er skuespillernes præstationer, hvor specielt den 25-årige Cecilie Bogø Bach skiller sig ud i en fremtids monolog, hvor hun i år 2105 holder en blændende tale, kun med enstavelsesord – som revolutionen foreskriver. Skuespilleren er først blevet færdiguddannet på Den Danske Scenekunstskole i 2022, men det er et uomtvisteligt stort talent som skuespilchefen har hentet ind, og Cecilie Bogø Bach må allerede nu regnes som et af årets helt store fund.

BEVÆGELSEN er hverken helt farlig eller rigtig langt ude, men hvis man kigger godt efter, kan man være heldig at fornemme konnotationer af den oprørstrang som prægede Det Røde Rum, den gang Mellemgulvet i Skuespilhuset var forbeholdt det nye vilde. Og ellers er det bare at nyde Cecilie Bogø Bach og hendes dygtige kollegaer i fuld vigør.

BEVÆGELSEN spiller på Mellemgulvet i Skuespilhuset fra d. 19/4 – 1/6 2024.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER