⭐⭐⭐⭐
”Climb every mountain, search high and low”
Naturbarnet Maria vil helst ikke forlade sine elskede bjerge, der sammen med bakker og blomster synger til hende, men først et strikt, men velmenende kloster, og siden en familie med en enkemand og hans syv børn der mangler kærlighed, viser hende at verden er større end Østrigs bjerge og natur.
Det er de velsyngende Frida Modén Treichl som Maria og Michael Jansson som enkemanden Von Trapp, der sammen med dirigent Josef Rhedin og et Malmö Operaorkester for fuld styrke, præsenterer SOUND OF MUSIC – Rodgers & Hammersteins verdenskendte musical.
Det er en flot klassisk opsætning på Malmö Opera, og en opsætning hvor symbolikken og kontrasterne fremhæves. Ikke mindst i Helle Damgårds farvespil i kostumerne, der op mod Steffen Aarfings voldsomme hvide scenografi, giver et underspillet ekstra lag af budskaber i den ærkekonservative klassiker fra 1959. Og netop den hvide scenografi lader også de ikoniske sange stå knivskarpt med Østrigs Alper i baggrunden.
”Edelweiss, Edelweiss, bless my homeland forever”
Rodgers & Hammersteins musical SOUND OF MUSIC fra 1959 tog for alvor verden med storm, da den blev filmatiseret i 1965 med Julie Andrews som den unge Maria, og Christopher Plummer som enkemanden Von Trapp med de syv børn. Og forståeligt nok, det er en feelgood historie der handler om kærlighed, længsel efter naturen og kampen mod nazismen under anden verdenskrig, og med Rodgers & Hammersteins fængende sange, så er der klart at den hitter.
Men skal den så spilles igen 50 år efter, i en uredigeret version?
SOUND OF MUSIC er jo, på trods af den sukkersøde charme, de yndige børn og den vidunderlige musik, på mange måder en dybt politisk forestilling. Selvfølgelig på grund af handlingen med Nazitysklands Anschluss i Østrig, og Von Trapps næsten egenhændige modstand mod overtagelsen og Østrigs stille kapitulation, for det var Richard Rodgers & Oscar Hammersteins måde at fortælle hvad der er rigtigt, og hvad der er forkert her i verden – i 1959. Men at deres feelgood fortælling mange år efter også kan anskues ud fra en f.eks. kønspolitisk vinkel, havde de næppe forudset.
Ikke desto mindre er musicalen fra 1959 så tidstypisk konservativ, at jeg undrer mig lidt over instruktøren Heinrich Christensens 2021 iscenesættelse på Malmö Opera. Eller rettere – jeg undrer mig over at han ikke har fundet det nødvendigt at pille ved arvesølvet, og tilføje, eller i det mindste italesætte problematikker ud fra vores samtid. Selvfølgelig skal man ikke per automatik ændre eller dekonstruere, men helt at udelade et samtidssyn gør desværre forestillingen ret bedaget, og hvad er så begrundelsen for at sætte musicalen op?
Det sagt, så er Malmö Operas SOUND OF MUSIC en velspillet, velsunget, og flot opsætning af klassikeren fra efterkrigstiden.
Foto: Emmalisa Pauli