⭐⭐⭐⭐⭐
Da tragedien PENTHESILEA i 1808 blev skrevet af den tyske dramatiker Heinrich von Kleist, var det med datidens mandlige syn på kvinden som udgangspunkt – eller som den engelske forfatter John Berger beskriver the male gaze i 1972: ”Men act, women appear”. Men von Kleist’s fortælling om Amazonedronningen der midt i den trojanske krig forelsker sig i den græske halvgud Achilleus, som gengælder kærligheden, skildrer den stolte amazone som alt andet end blot til pynt, og både hun og Achilleus må i tragedien kæmpe indædt for at bryde med kulturer og skikke.
Kort fortalt drejer PENTHESILEA sig om sammenstødet mellem den patriarkalske og den matriarkalske kultur, hvor ingen vinder ved at fastholde sin stolthed og ære, og både mand og kvinde må gå til grunde i kærlighedens navn. Sagnhelten Achilleus er på ingen måde fremstillet som den uovervindelige, og amazonedronningen Penthesilea er ingen bly viol. Von Kleist vendte tingene om, og i digteren Inger Christensens fine oversættelse er det en både kompleks, dramatisk og kærlighedsfuld tragedie der præsenteres.
I Skuespilhuset er det den norske husinstruktør Sigrid Strøm Reibo der har iscenesat Kleist’s PENTHESILEA og med Reibos iscenesættelse nærmer vi os så måske The Female Gaze, det kvindelige blik på verden. Iscenesættelsen er rå og nådesløs, med en overraskende effektiv backstage-scenografi af Jonas Fly, hvor flightcases, muldjord og plastikforhæng rulles ind, køres rundt, lukkes til og smøres ud med blodet silende ned ad væggene. Kostumer nærmer sig det symbolske, men hvem forstår ikke et vink med en vognstang, når de græske krigere tager skridtbeskyttere på som rustning og amazonerne tager pelse på når de drager i krig.
Johanne Louise Schmidt er fremragende som amazonernes stolte dronning, med al den stridslyst, kærlighed og afmægtighed der ligger i Sigrid Strøm Reibos udgave af PENTHESILEA, og ikke mindre vild er Morten Burian som hendes mandlige modstykke, den sagnomspundne og uovervindelige Achilleus, der må tilsidesætte alt hvad han har lært for at vinde sin kærlighed.
Kobbelet af hunulve, amazonernes fyrstinder, er ligesom de græske konger frustrerede, vrede og uforstående over deres forbilleders ændrede adfærd, og de før så tætte relationer er under opbrud. En perlerække fra Det Kongelige Skuespils ensemble spiller de små, men betydningsfulde karakterer, og bl.a. kæmper Sicilia Gadborg Høegh som Penthesileas tætteste ven, Prothoe, en kamp der i sig selv er et studie værd. Skal hun følge sine følelser eller den nedarvede kultur blandt amazonerne?
Sigrid Strøm Reibos rå og upolerede iscenesættelse af von Kleist’s PENTHESILEA er et godt bud på The Female Gaze anno 2019.
Foto: Miklos Szabo