⭐⭐⭐⭐
DER ER KUN PLADS TIL ÉN DRONNING I SYDHAVNEN
Den Tysk/Spanske instruktør Alia Luques fortolkning af Friedrich Schillers 1800-tals drama MARIA STUART, er blevet en insisterende og effektfuld lydmosaik for klaver, stryger, fløjte og stemmer.
Hvem der har forrangen – stemmerne eller tonerne – er ikke givet på forhånd, og idéen i kapellet på Vestre Kirkegård er netop at lade hver aften blive en ny forestilling, en ny dronningernes kamp om tronen, i et teksttungt drama, hvor publikum agerer dommere i en historisk retssag.
Sydhavnens Lille Storbyteater har dermed taget hul på sit nye tre-årige projekt MOD TIL OVERMOD!, hvor de – med Bikubenfonden i baghånden – endnu engang frygtløst kaster sig ud på dybt vand, og udfordrer både branche og publikum.
Det er ikke nogen nem opgave, hverken for de hårdtarbejdende kunstnere, eller for det sagesløse publikum, der i et forladt kapel på kirkegården skal tage stilling til dødsstraf og forræderi.
Men Mille Maria Dalsgaard og Maria Carmen Lindegaard spiller indædt op mod hinanden, og ligeså vanvittigt som dronningerne kæmper til døden, ligeså smukt klæder de to skuespillere hinanden. Og hvad passer bedre til et familiedrama, end modsætninger der gløder.
Og på trods af de to fremragende virtuoser (Johanna Borchert og Elena Setién), der med alle midler forsøger at lade deres klange og toner styre slagets gang, har Alia Luque ladet Schillers tekst hos Maria Stuart og dronning Elizabeth sætte dagsordenen, og det lykkes begge dronninger at stå fast på deres argumenter. Men hvilken dronnings argumenter der er bedst, er op til dig.
For kapellet bliver ikke tømt, før der har rullet et hoved.
foto: Lars Grunwald