⭐⭐⭐⭐⭐
“Den store frigørelse fra konformismen“
Romeo Castelluccis LA VITA NOUVA i Hal 14 er en æterisk totaloplevelse, der ikke må misses hvis man er til kunst der bevæger sig i temporært uforklarlige luftlag.
Kort sagt, så er det den italienske instruktørs smukke værk så sprængfyldt med koder, referencer, symbolik, og sanseindtryk der bliver hængende i dagevis, at den storslåede performanceinstallation næsten er i en liga for sig.
I Hal 14 har Castellucci stillet endeløse rækker af biler – overdækket af hvide ligklæder, eller indpakket som gaver om man vil. Som publikum står man med ryggen mod muren i enden af hallen, og allerede fra start af føler man sig lettere ude af sin comfortzone, når lydkulissen begynder at trænge igennem, og den distante summen af cikader og fugleliv indikerer varmere himmelstrøg.
Og smukt er det, når fem meget sorte mænd toner frem i modlys, iklædt meget hvide kjortler og højhælede damesko. Kontrasterne er slående – og gennemgående i værket, der ligesom Hotel Pro Forma bevæger sig i tableauer, hvor man gang på gang bare spærrer øjnene op, og holder vejret for ikke at forstyrre billedet.
De fem mænd fremstår efterhånden klart som hyrder, og både med enkeltstående rekvisitter som en hyrdestav eller en gylden glorie, og med bibelske referencer, tager værkets fortælling form – et oprør, en formaning, en rejse, men også et værk om håbet og troen på LA VITA NOUVA – det nye liv.
Her er ingen frihed.
Bliv bare så længe du vil, men her er ingen frihed.
Der er ingen der bestemmer over dig, men der er ingen frihed.
Andre steder er der frihed, men her er der ikke.
Biler bliver med næsten guddommelig lethed trillet rundt, tableauer skabes, og lys og metalliske lyde skaber stemningen i hallen. Men hvor første del af værket er ordløst, er anden del til gengæld overfyldt med ord. Med både dansk og engelsk oversættelse på en skærm i loftet, bliver Claudia Castelluccis tekst forkyndet for os på fransk med en profets selvsikkerhed, og vores synder i den nuværende verden kundgjort for gud og hvermand. Det nye liv må og skal blive bedre.
Societas & Romeo Castelluccis LA VITA NOUVA er avantgarde, oprør og forkyndelse, samlet i et overvældende smukt tableauteater.
Foto: Karsten Piper