⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Philipp Kochheim udfordrer genren med exceptionelt værk i tre etager, og ekkokammeroperaen I GÅR OG I MORGEN går rent ind på Havnen i Aarhus.
”Jeg venter på, at nogen venter på mig”
Komponisten Robert Schumanns skrøbelige sind, og ikke mindst mentale ustabilitet, betød at han i 1854 – efter at have prøvet at tage sit eget liv ved at kaste sig i Rhinen – blev indlagt efter eget ønske på et privatasyl for sindslidende, hvor han blev til sin død. Men Schumanns skrøbelige sind har også skabt nogle af musikhistoriens smukkeste lieder, så komponistens musik passer næsten alt for godt til dramaet i Philipp Kochheims ekkokammeropera I GÅR OG I MORGEN. For de stadier af sorg og delirium fortællingens hovedperson martres af, ligger på kanten af vanvid.
Fem kvinder – en skuespiller og fire sangere – skildrer de mange stadier den kvindelige hovedperson må gennemgå, efter hun er blevet forladt af sin mand. Det er skuespiller Connie Tronbjerg der som den første kommer ind ad døren og svinger sin grå rundpuldede hat på plads på garderobestativet, for derefter at fortælle sin traumatiske historie om manden der har forladt hende. Men en efter en kommer de fire sangere ind ad samme dør, med samme hat, som placeres på samme stativ. Mezzosopranerne Bolette Bruno Hansen og Estrid Molt Ipsen, samt sopranerne Annette Dahl og Birgitte Skarby Riddell er de fire stemmer der i Philipp Kochheims ekkokammeropera supplerer kvinden i sin udlægning af historien. For hver gang den traumatiserede kvinde mener at huske hvordan det gik til, så tager en stemme over, og giver med de smukkeste Schumann toner deres version af forløbet.
”Ich grolle nicht”
Schumanns lieder og musik suppleres af smooth lounge music fra 70’erne, og med Søren Rastogis overblik og dansende fingre på klaveret, finder iscenesætter Kochheim en forunderlig smuk blanding af 70’ernes hjerte og smerte, der ikke bare fylder rummet i den rå lagerhal, men understreger den livskrise kvinden befinder sig i. Med kombinationen af Connie Tronbjergs fine skuespilpræstation og den overordentligt kompetente sangerkvartets sikre stemmer, der overlapper, understreger eller gentager skuespillerens ord, udfordrer Philipp Kochheim genren, men skaber en helt ny og vidunderligt intens oplevelse, hvor betegnelsen ekkokammeropera får vist sin berettigelse.
Man skulle næsten tro at Den Jyske Opera endelig havde fået sit operahus ved havnen, for adressen hvor I GÅR OG I MORGEN spiller, er Balticagade 21 i Aarhus Havn. Men nej, det er tre måneders dedikeret indsats der har fået forestillingen op at stå på havnen, og det set up Den Jyske Opera har skabt i en rå kæmpehal ved vandet, er blevet et både effektivt og innovativt scenekunstrum i en Coronatid som den nuværende. Som i et tre etagers hus sidder publikum rundt om scenen, og kigger ned på de medvirkende fra deres bokse. En person i hver boks, med frit udsyn over scenen, der er et overskåret hus uden tag, men med mange rum, hvor man kan følge ethvert skridt der tages. Alle publikummer er adskilt, men sammen om oplevelsen.
”Vores samtaler bestod af at lukke døre”
Den Jyske Opera tager med ekkokammeroperaen I GÅR OG I MORGEN og deres innovative scenerumsopbygning livtag med Coronakrisen, og viser vejen for hvordan man kan gøre kunsten tilgængelig igen.
Foto: Anders Bach for Den Jyske Opera