”Slår stilhed lyd ihjel, eller slår lyd stilhed ihjel?”
Det er et af spørgsmålene i det lille hæfte vi får udleveret, inden den lydløse mingling indleder seancen på Teater Sort/Hvid, hvor #2 i åbningsprogrammet for Musikdramatisk Scene er installationen FOR DØVE ØRER. Alle tilskuere har udenfor fået instruktioner om at forholde sig i absolut tystnad når de går ind, og kun kommunikere ved tegn, bevægelser eller ved at skrive ord ned i det lille hæfte. Et sæt hovedtelefoner hænger klar i scenerummet, og på tre flightcases sidder tre kvinder henslængt og venter på os.
Ud over sopranen Katinka Fogh Vindelev, er det den 70-årige rocksanger Lotte Rømer, der er født med fuld hørelse, men lider af progressivt høretab og nu har mistet 90% af hørelsen, samt den 15-årige Lova Heick som er døvfødt, men som med implantater og elektroder har udviklet en særlig evne, til at omforme den lyd hun mærker i kroppen, til stemme.
Trioen tager os på en forunderlig rejse, hvor man i et lyddesign af Asger Kudahl veksler mellem reallyd og lyden i hovedtelefonerne, og i en komposition af WE LIKE WE nærmer de tre sig hinanden med de meget forskellige stemmer de nu besidder.
”Der hvor øret sad, er minderne om min mor”
Ida Marie Hedes tekster kredser om tabet af hørelse, og de tre meget forskellige sangere giver den fuld skrue med rockende Rømers solbriller og boots, sopranen Vindelevs sølvkjole og lange hvide handsker, samt den helt unge poptøs Lova Heick, der i et lyserødt univers drømmer om stardom.
Det er Louise Beck og OPE-N der står bag installationen der rykker ved opfattelsen af hvad lyd er, og FOR DØVE ØRER er afgjort et værk der sætter spor med sin gennemførte provokation og udfordring af normaliteten.
Som tidligere skrevet her på siden, får de musikdramatiske performances i åbningsprogrammet en hurtig anmeldelse her på Sceneblog, men uden stjerner. For de er alle en del af det store og ambitiøse åbningsprogram, som vi til slut vil vurdere som samlet udspil fra Sort/Hvid.
FOR DØVE ØRER er blevet #2 i åbningsprogrammet for Musikdramatisk Scene, da forestillingen STRONG ENOUGH impulsivt rykkede til en bar på Nørrebro, men det kuraterende udvalg på Sort/Hvid holder fanen højt, og #3 bliver derfor brasilianske THIS MUSIC IS AN EMBARRASSMENT TO HUMANITY med premiere d. 5. november.
Vi høres ved.
Foto: Martin Høyer