⭐⭐⭐
” There is much to learn”
Ja, Pete Livingstone har ret i sit udsagn, der er stadig masser at lære – både om adfærdsmønstre, reaktioner og kommunikation, hvad enten det er din lille Fido derhjemme, eller en gal hund i Rusland.
Kabinettets gennemmusikalske univers har denne gang kastet sig over de relationer der ser ud af så lidt, men betyder så meget, og som en ballet er Livingstones hundesymfoni koreograferet med sans for fortællingens udtryk gennem bevægelserne.
Scenografien i FETCH består af tre store bure, der både i overført og bogstavelig betydning dominerer billedet, og Livingstones ensemble er som sædvanligt høj klasse, hvad enten de skal fortælle os mennesker om pindens lyksaligheder, eller hvad deres udtryk egentlig betyder. Og en kæmpe gave er det at høre den kompetente strygerduo, søstrene Nicole og Pauline Hogstrand, der med bratsch og cello sørger for at burenes kolde fremtoning ikke får overmagten, og Pete Livingstones hunde kald ikke bliver for hårde.
” Stay, sit, fetch! Let go!”
Men selv om et kor af hunde der hyler lyder godt i Pete Livingstones regi, så er det som om temaet flader gevaldigt ud i forestillingen FETCH, der ikke rigtigt rykker. Ja, det er bestemt både morsomt og dygtigt udført når sprechstallmeisteren fra buret agerer hund, og med sin fornemmelse for toner er det utroligt hvad Pete Livingstone kan frembringe af lyde, men når hele forestillingen skal bæres af en idé om relationer – vist gennem hunden – så burde der være mere kød på benet so to speak.
Gooood boy!
FETCH spiller på Teater V. d. 5. – 20. marts.
Foto: Bjarne Stæhr