⭐⭐⭐⭐⭐
Suveræn Pilmark rydder bordet på Nørrebro Teater.
Henrik Ibsens ophedede drama EN FOLKEFJENDE, om den renhjertede doktor Stockmann der sætter alt på spil for at kunne fortælle sandheden, og gøre oprør mod hykleriet og dobbeltmoralen i det såkaldte demokratiske samfund, er lige så aktuel i dag som da den blev skrevet i 1882.
Det er instruktør Viktor Tjerneld der har iscenesat EN FOLKEFJENDE på Nørrebro Teater, hvor en suveræn Søren Pilmark er den renfærdige doktor Stockmann, der opdager at byens stolthed – det store Kurbad – er ramt af forurening i vandet, og derfor selvfølgelig mener, at den frygtelige sandhed må ud til offentligheden før der er folk der bliver syge af det.
Men han har slet ikke overvejet, at Kurbadets store rolle som drivkraft for byens udvikling, og dermed livsgrundlaget for mange borgere i den lille by, kan medføre modstand mod hans afsløring. For selv om det kan rive tæppet væk under både bystyret, pressen, den lokale byggematador og hundredvis af almindelige borgere – ikke at forglemme hans egen familie – vil den gode doktor have sandheden frem, koste hvad det vil.
I det store og gode ensemble på scenen bør Malene Melsen fremhæves, for rollen som Stockmanns søster og borgmester i byen. For det dobbelte dilemma der ligger i bror/søster forholdet, samtidig med at det er borgmesteren der er doktorens chef, skaber ubetaleligt godt drama på Nørrebro Teater.
Men den altoverskyggende energieksplosion af harme og oprør, som det viser sig at doktor Stockmann indeholder, bliver af Søren Pilmark leveret så overbevisende, at vi som publikum sidder blæst tilbage i sæderne og tænker; for dælen, har manden ret i, at vi borgere blot er umælende får der lader os forføre, og derfor slet ikke burde have stemmeret?
Pilmark, Tjerneld og Ibsen. Lige nu på Nørrebro Teater.
Foto: Sara Galbiati