⭐⭐⭐⭐⭐
Zaki Youssef uddeler lammere til Holger Danske & co., og brillerer med spiddende humor og overskudsagtig musikalitet i Sort/Hvids Danmarkskritik anno 2018.
Normalt kaldes det ”den svære toer”, og da jeg stadig husker Zaki Youssef og Turkman Souljahs fremragende ”Jeg hører stemmer”, var jeg meget spændt på hvordan de to vilde kunstnere ville fortsætte sporet. Men alle bekymringer kunne hurtigt fejes til side, for allerede da Turkman Souljah entrerede scenen til hans crowds udelte og højlydte begejstring, vidste vi hvor vi var. Og der var ingen vej tilbage!
Zaki Youssef tog os på en dannelsesrejse igennem historien, der var en konge værdig. Eller en Sultan for den sags skyld – for hvem kom først, hvilke civilisationer kunne bryste sig af at være først med store filosoffer, ikoniske bygningsværker eller begreber som ”hygge”?
Zaki, som fra start af var malet Erasmus Montanus-hvid i ansigtet, og nu kaldte sig Carsten, fortalte historien om hvor meget nemmere alting var med det nye image, både i dagligdagen, og i køen til diskoteket.
Det kunne mange have sagt, men Zaki fremtryllede et panel af både gammel- og nydanskere, som løbende kommenterede på alle begivenheder og statements i fortællingen om det yndige land højt mod nord. Og det var ubetaleligt morsomt! Han er den vildeste imitator, og netop fordi det jo er store og allestedsnærværende problematikker som DER VAR ET YNDIGT LAND handler om, så var det et skønt (og bydende nødvendigt) greb for at kunne holde hele den pakkede sal fanget.
”Rækker du mig ikke saltet, Amalie”
Historien om den lille pige Amali, der i hemmelighed (for forældrene) kaldte sig Amalie i skolen, er blot et enkelt eksempel på den elegante og præcise form som Zaki benyttede sig af, og med den vilde blanding af musik, videoprojektioner, rap, krop og talestrøm som Zaki Youssef og Turkman Souljah præsenterede på Sort/Hvid, var det ligegyldigt om det var som superhelten ”Grisemand”, den Holberg-hvide Carsten, eller som Zaki selv, at vi fik Danmarkshistorien genfortalt.
Det var sgu en tiltrængt lammer.
Tekst, performance og komposition ZAKI YOUSSEF, musik og komposition TURKMAN SOULJAH instruktion Sigrid Johannesen og CHRISTIAN LOLLIKE, instruktørassistent Iben Damkjær, dramaturg Jesper Bergmann, videodesigner MADS KNUDSEN, scenografisk konsulent Frederikke Dalum, kostumekonsulent Therese Jensen, rekvisitør ALICE SJURKALINA, make-up-designer NICOLAI HOLM NIELSEN, lysdesigner MORTEN KOLBAK, lyddesigner Søren Knud, scenemester Mikkel Munk Iversen og Helge Lau Mortensen, bygger Joakim Rødgaard og Rene F. Rasmussen, tekniker Jakob Juul, produktionsleder Anne Balsma og Anders Sylvest Jensen foto Lasse Bech Martinussen AD WRONG STUDIO
Tak til KNUD LINDHOLM LAU og PARMINDER SINGH