⭐⭐⭐⭐⭐
”Hun tog ham som om hun stjal ham, og sneg sig væk”
Lige så gruopvækkende som den grundlæggende præmis er i Bertolt Brechts krigsdrama, lige så medrivende og indlevende bliver forestillingen iscenesat på Republique.
I en fabelagtig flot iscenesættelse, hvor Brechts mesterværk er blevet nænsomt bearbejdet af Karen-Maria Bille og instruktør Anja Behrens, spiller scenografen Karin Betz med musklerne, og forvandler et umiddelbart tomt scenerum til en kynismens højborg, hvor grådighed kæmper mod kærlighed til sidste sekund i stykket.
Treenigheden Bille, Betz og Behrens har p.g.a. Coronaen ventet siden 8. december 2020 med at kunne præsentere denne magtdemonstration af scenekunst, og hvor er det en gave at have mulighed for nu endelig at kunne opleve forestillingen.
For dem der ikke kender til Brechts DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL er blot at fortælle, at historien i al sin simpelhed handler om kampen mellem grådighed og kærlighed. Den rige og magtfulde guvernørfrue forlader sin baby under krigen, hvorefter tjenestepigen Grusche omsorgsfuldt passer og plejer barnet i flere år. Efter krigen vil den biologiske mor have barnet tilbage, da han efter faderens død er arving til store rigdomme, men Grusche vil for alt i verden ikke forlade barnet, og en dommer skal derfor afgøre den urimelige tvist. Hvem fortjener at være mor for barnet?
Brecht gør hvad han er bedst til, udpensler menneskets ufattelige dårskab og verdens urimelige realiteter, og ud over den føromtalte treenighed, er det et fremragende cast af skuespillere der giver krop til karaktererne i DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL.
”I ønsker retfærdighed. Men vil I betale for det?”
Uden den mindste forfængelighed fører Tina Gylling Mortensen sig frem som den korrupte og drikfældige dommer, og selv om jeg mange gange tidligere har oplevet skuespilleren i fine roller, så leverer Tina Gylling Mortensen i DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL hendes måske største præstation nogensinde.
Ligeledes er Fanny Louise Bernth som Grusche helt vidunderlig. Tjenestepigen som ofrer alt for det efterladte barn, er ikke nogen nem rolle, på trods af det på forhånd uddelte sympatikort hos publikum – det er en karakterrolle som kræver dedikeret og konstant koncentration. Og det leverer Fanny Louise Bernth til fulde.
Forestillingen er fyldt med både Brechts Verfremdung og Behrens’ dramatiske sans for modsatrettede følelser og gnistfyldte sfærer, og dramatiske dukkehoveder og masker får krigens uundgåeligt blodige konsekvenser til at shine når hoveder skal rulle i krigen. Sindssygt flot håndværk.
Det er klart at afslutningen på dramaet, hvor den hjerteskærende tvist bliver afgjort, er den mest berømte, og den scene som DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL altid bliver husket for. Men på Republique er forestillingens ultimativt mest gennemtænkte og flot eksekverede scene, når Grusche på flugt – med babyen i armene – holder balancen på den kæmpe svævende kridtcirkel, som Karin Betz har gjort til omdrejningspunktet på Republique. Det er intet mindre end formidabelt gennemtænkt scenekunst.
DEN KAUKASISKE KRIDTCIRKEL spiller på Teater Republique d. 17.-28. januar 2022.
Foto: Karoline Lieberkind