⭐⭐⭐⭐
”Min første nat med en mand? Det var ikke med en mand. Og det var ikke nat”
I Peter Handkes kærlighedsfortælling DE SKØNNE DAGE I ARANJUEZ har manden og kvinden sat hinanden i stævne, ikke for at elske, ikke for at skændes, men for at tale sammen om tilværelsen og det liv de har levet. Levet på meget forskellig vis, og ikke sammen – og dog, for deres historier tyder på et fælles liv, en relation der enten aldrig er blevet fuldbyrdet, eller blot ikke skulle være.
I løbet af fortællingen, hvor Martin Ringsmose er betragteren – den tilbageholdende mand der overvejende spørger og lytter, og Camilla Gjelstrup er den livsbekræftende kvinde, der med glød beretter om sit ekstroverte liv med oplevelser i kød og blod, bliver det klart at de har en aftale om hvordan samtalen skal forløbe, med regler og begrænsninger der holder følelserne på et akademisk niveau.
”Det lyn der gennemborede mig, efterlod ingen blod”
I 2019 modtog Peter Handke Nobelprisen i litteratur, og det er oplagt at iscenesætte Handkes ord på Aalborg Teater, selv om det bestemt ikke er lettilgængeligt drama der bydes på. Det er teaterchef Hans Henriksen der selv iscenesætter det intense kærlighedsdrama, som Handke selv betegner som en sommerdialog, men som snarere har en tyngde som et fuldbyrdet levet liv. Og gennem hans fine instruktion af de to erfarne spillere, formår Henriksen at uddrage al den indestængte passion og lyst til livet, som Handke har gemt i de mange dobbelttydige udsagn og analogier i sin sommerdialog.
”Der findes skrig der er i harmoni med stilheden”
Og sommer er det, på Aalborg Teaters Lille Scene, hvor scenograf Ditte Marie Tygesen, sammen med lysdesigner Kasper Daugberg og lyddesigner Hannibal Dahl, har skabt et forrygende scenerum fuld af sommerfornemmelser. Et par æbler og de enkle havemøbler på terrassen skaber både afstand og nærhed, sommerbrisen fra de klassiske dovne ventilatorer i loftet får træernes kviste til at rasle, og cikadernes kliklyde kæmper om opmærksomheden med fuglenes parringsfløjt. Både online på livestream, og IRL i en sal med publikum fungerer scenerummet fremragende. Så i disse udfordrende streaming tider: Cadeau til Aalborg Teaters Kry Balslev og hele sceneteknikholdet, samt H. C. Gimbel og holdet bag streamingen.
DE SKØNNE DAGE I ARANJUEZ er med Martin Ringsmose & Camilla Gjelstrups fine spil, og ikke mindst elegant tilbageholdte passion, blevet et glødende sensommerdrama i det gennemtænkte scenerum på Aalborg Teaters Lille Scene.
Foto: Allan Toft