Så er festen åbnet – og alle er inviteret! CPH Stage 2019 blev officielt skudt i gang af kulturborgmester Franciska Rosenkilde i går, da Nørrebro Teater for en stund var omdannet til et lyserødt inferno af bobler, kindkys, og store forventninger. Men det var festivaldirektør Morten Krogh der stolt kunne melde klart skib, og med årets undertitel NEVER NOT RELEVANT som afsæt, invitere indenfor i mørket til årets åbningsforestilling 50 GRADES OF SHAME.
Og hvad kunne være mere relevant end netop at tale om skam, om sex, og om vaner og fordomme, i en forrygende tysk dekonstruktion af Wedekinds klassiker Vårbrud, samt E. L. James’ famøse bestseller Fifty Shades of Grey
”Ich kann nicht – ich kann nicht gemütlich über die fortpflanzung plaudern”
Det med egne ord ufuldstændige performancekollektiv SHE SHE POP leger lystigt med kropsidealerne, som både bliver smidt op i luften – og tabt på gulvet. Med egne sammenkoblede kroppe og udvalgte karakterer fra teksterne, skaber den tyske provogruppe de mest fantastiske figurer på opstillede kæmpeskærme, som på dragende vis får os til at glemme hvad vi ikke bør, ikke må, og ikke gør, fordi vi skammer os.
CPH Stage breder sig som sædvanligt over hele København, og der er masser at vælge imellem, hvad enten man er til det tunge, det lette, det svære, eller det nemme. Skønt at se teatre fra hele landet vise Københavnerne hvad de kan, og skønt at se Københavns teatre spille med musklerne og vise sig frem fra deres bedste side.
I 50 GRADES OF SHAME fik vi læst og påskrevet hvad litteraturen fortæller vi ikke må, men da CPH Stage altid er åben og inkluderende, vil jeg blot ønske alle en forbandet god stage 2019 med et citat fra forestillingen:
”Es ist erlaubt, die Schlüssel in der Tasche am Flughafen zu vergessen, damit der große, gutaussehende Zollbeamte nach Ihnen suchen muss”
Foto 1: Casper Koeller, Sceneblog
Foto 2: Doro Tuch, SHE SHE POP