⭐⭐⭐⭐⭐
Mojitos og solhatte – det grånende publikum forstår at nyde sommeren.
Cph Opera Festival er i fuld gang, og der var stuvende fuldt i den bagende sol foran Wilhelm Scenen ved Torvehallerne, da Clara Cecilie Thomsen skulle kvittere for prisen som Årets Opera Talent. Og hvilken kvittering! Mens vand og solskærme kunne sælges til sortbørspriser, indtog den unge sopran med største naturlighed scenen, hvor hun blev båret i musikalsk guldstol af Danmarks Mr Piano himself, Leif Greibe.
Og det forventningsfulde publikum – hvor der glædeligvis også var en del fra de yngre generationer – fik en forrygende koncert. Fra start af var det historiefortællingen der dominerede, for selv om Clara Cecilie Thomsen efterfølgende diverterede med både Puccini, Verdi og Mozart, så var det den dramatiske historie om Dyveke – Kong Christian d. 2.s elskerinde – som årets talent fik til at fylde pladsen.
Jeg drømte jeg var en due, og sattes med høg i bur.
Heise og Drachmanns Dyvekes Sange er en cyklus på syv sange, som dramatisk fortæller historien om den purunge norske kvinde fra landet, der blev den danske kronprins Christians elskerinde, og som kun 27årig døde en mystisk død (muligvis myrdet med forgiftede kirsebær), mens hun stadig var den danske konges forkætrede lagengymnast.
Det var en sand fornøjelse at høre Clara Cecilie Thomsen synge på dansk, og der er ingen tvivl om hendes kæmpe talent, som hun med sin overvældende smukke sangstemme gavmildt strøede ud over det glubske publikum foran Wilhelm Scenen. Bravo!
Nu glæder jeg mig bare til resten af Cph Opera Festival, og fremhæver gerne Louise Alenius’ grumme fornægtelsesopera SILENT ZONE, den kække svenske sopran Angelica Asp i Ulla Koppel & Birgitte Alsteds one-woman opera BERUSET, Susanne Brøggers erotiske KONCERT FOR LOU, for slet ikke at snakke om Det Kongelige Kapel i Kødbyen og cyberpunkoperaen THE CAVE. Der er godbidder nok at tage af.
foto: Ólafur Steinar Gestsson