BLOOM // Kristján Ingimarsson Company & Teater Nordkraft

⭐⭐⭐⭐

Alt går som samfundet ønsker det

Instruktøren Kristján Ingimarsson har sammen med et skarpt hold af kvindelige kunstnere skabt den balstyriske forestilling BLOOM, der ikke bare kan ses som det feminine modstykke til hans kæmpesucces BLAM, men også som Ingimarssons ultimative opgør med forbrugssamfundet. Den prisvindende damptromle og iscenesætter kan ikke holdes nede, og med BLOOM formår han endnu engang at overraske med sit fysiske teater, denne gang med fortællingen om hvordan den perfekte forbruger skabes – kvinden.

Som publikum bliver vi lukket ind i laboratoriet hvor den perfekte kvinde skabes, og ifølge chef-botanikeren der styrer det hele, er det en delikat proces vi er inviteret til at overvære. Den arbejdsomme botaniker spilles af Louise Bonde, og det er med dirrende stolthed i stemmen hun fortæller os, at det nu er lykkedes at udvikle den perfekte kvinde, fra frøkapsel til smuk blomst, på ingen tid.

Før vi indtager vores pladser, inviteres vi til at kigge gennem peep holes og sprækker på scenen, hvor vi får et lille indblik i hvad der venter. For i de store trækasser er der stadigt forpuppede kvinder, der snart skal vise sig at springe ud.

Jeg mister hende

Som en fortravlet sygeplejerske på fødeafdelingen, må Louise Bonde holde øje med alle på en gang for at følge kapslernes udvikling, og med assistenternes hjælp får hun til sidst brækket kasserne op, så de fire kvindespirer kan komme ud. Og derfra går det stærkt.

Som tumlinger vælter de nyfødte piger rundt med rumpen bar og uden retningssans, og høje pigehvin fra de nyudklækkede – spillet af Noora Hannula, Josephine Reumert Grau, Nina Tind og Ida Frost – afbrydes kun af vilkårlige klask mod væg, når de forvirrede væsener som babyer rammer en væg eller to på vejen i deres infantile udforskning af verden.

Men præcis som botanikeren havde forudsagt, så blomstrer pigerne hurtigt, og inden længe er de blevet til kostskolepiger med klassiske nederdele og en hverdag fyldt af lige dele pjat og undren, der fortsætter over i teenagealderen, menstruation, og større bevidsthed om kroppen og tilværelsen.

Nu er vi der hvor vi skal være

Botanikeren lyder opstemt, for nu træder den perfekte hvide brud frem, og er ikke bare klar til at blive gift, men også til at indtræde i voksenlivet og samfundets forventninger om en velafrettet og storforbrugende kvinde.

Blandt andet i et supermarked, hvor kvinderne først sværmer om hylderne som bier om honning, for senere som rodeoryttere at forsøge at tøjle de uregerlige hylder, der som vilde dyr går amok i butikken for at vise hvem der har magten. En elegant brug af fjernstyring med underliggende countrymusik skaber dermed BLOOMs mest overraskende scene.

Og når de fire lynudviklede og hårdtprøvede kvinder til sidst marcherer som en hær, omviklet af stanniol og Vita Wrap husholdningsfilm – og afslutningsvis som gode reproducerende kvinder lægger hver deres æg, så verdensøkonomien kan opretholdes, så er opgaven fuldført for botanikeren. Lynproduktionen af det storforbrugende menneske er fuldendt – og verden som vi kender den kan fortsætte.

Kristján Ingimarsson Company har med BLOOM, i samarbejde med Teater Nordkraft, Reykjavik City Theatre og Hålogaland Teater i Tromsø, skabt et balstyrisk virvar af nøje koreograferede udfoldelser, der ikke bare er rablende morsomt og fysisk teater på meget højt niveau, det er også kvindekamp og stillingtagen i en verden der har brug for det.

BLOOM spiller på Teater Nordkraft i Aalborg fra d. 25. januar til d. 14. februar, og tager derefter på turné i Europa.

Foto: Martin Høyer

SE MERE HER