⭐⭐⭐⭐
Fix & Foxys VREDENS BÆR rammer dig som menneske, som EU-borger og som forbruger, og måske også som passiv medskyldig i slavelignende forhold, hver gang du sætter tænderne i et jordbær.
You want strawberries?
Den spansk/marokkanske bærplukker Mustapha Hertil Oufkir går ud til publikum med et stort smil og tilbyder lækre jordbær. For jordbær er da lækre, ikke sandt?
Men hvad så, når du finder ud af at dine lækre jordbær er plukket af slavearbejdere, der i Spanien bliver stavnsbundet, snydt og bedraget, udnyttet og udsat for overgreb. Hvad så? Er dine jordbær så stadig søde, smukke og lækre? Fix & Foxys nyeste dokudrama VREDENS BÆR på Teater Republique handler om den udnyttelse af bærplukkere der finder sted i vores fælles baghave, i Spanien, i EU. Og ikke mindst, at det foregår med EU-certificerede tre-måneders opholds- og arbejdstilladelser til kvinder med børn.
Fix & Foxy, med instruktør og manuskriptforfatter Tue Biering i spidsen, sætter med vanlig dokumentarisk flair fokus på et samfundsproblem, der måske nok foregår i et andet land, og ofrene ej heller er danske, men til gengæld køber og spiser vi danskere rigtig mange jordbær, som produceres under horrible forhold i EU-landet Spanien. Uden forbehold. For hvornår har du sidst kigget efter, hvor jordbærrene i supermarkedet stammer fra? Og hvordan de er produceret?
Venga! Rapido!
Råbene fra opsynsmanden gjalder ud over de hårdtarbejdende kvinder i jordbærmarkerne – de uendelige rækker af jordbærplanter som vokser under gigantiske plastikpresenninger i Spanien – og ve den kvinde der sakker bagud, skal tisse, eller simpelthen bare ikke kan mere pga. smerter.
I VREDENS BÆR har Fix & Foxy hentet fire bærplukkere fra Spanien til Danmark, og sammen med fire danske børn på scenen, der spiller rollerne som alle de udnyttede kvinder på jordbærfarmene, fortæller Manuel Milla Marchal, Fatima Ez Zohayryed Dryouch, Laila Baomar Khouibi og Mustapha Hertil Oufkir historien om den betændte branche – på spansk og arabisk. Og bare den lille detalje, at lade de rigtige bærplukkere fortælle historien på deres eget sprog, gør at vi for alvor kan leve os ind i den verden af horror som de fleste migrantarbejdere i Spanien lever i. For når en dansk barneskuespiller står og bliver skreget ind i hovedet, på et sprog de ikke fatter en brik af, så er det helt naturligt det samme udtryk vi ser i dem, som det udtryk de nordafrikanske immigranter står med de første mange måneder af deres nye liv som jordbærtrælle.
Forstår de det også i Danmark?
Johan Kølkjær står for kostumerne og scenografien på Republique, der i Fix & Foxys vold ligner en mellemting mellem Lars von Triers minimalistiske Dogville, med kridtstreger på gulvet som markører, og så de enorme jordbærfarme under plastik, som de spanske og arabiske stemmer fortæller os om i VREDENS BÆR. Det ser muligvis både casual og henslængt ud, men der er intet i Fix & Foxys verden der er tilfældigt, og selv en kæmpeskildpadde uden replikker, der i en kasse af plexiglas lunter rundt på EU’s stolte flag med de mange stjerner, har sin vigtige rolle – om end meget symbolsk. For hvis der om nogen er en skurk i VREDENS BÆR, så er det EU, der vender det blinde øje til, mens tusinder af immigrantkvinder bliver udnyttet i ly af det blå flag med de mange stjerner.
Fix & Foxys forestilling VREDENS BÆR spiller på Teater Republique d. 2. maj – 1. juni 2024.
Foto: Søren Meisner