⭐⭐⭐⭐⭐
As long as I can remember.
Balletgallaen THE WORLD OF JOHN NEUMEIER i Tivolis Koncertsal er præcis det den lover – et dybt personligt verdensbillede tegnet af John Neumeier – om John Neumeier. For der hersker ingen tvivl om Neumeiers stjernestatus, når Hamburg Ballett turnerer verden rundt med sin 85-årige balletchef, der ikke bare viser uddrag af sit kunstneriske oeuvre, men også er på scenen som fortælleren. For med sin mikrofon, sit sorte slips og hvide tøj, samt en klassisk chapeau claque i enkelte scener, viser det karismatiske ballet ikon sit kompagni frem, med alle de følelser, strenge miner og kærlige ord han kan mønstre i den tre timer lange balletgalla.
Fra opvæksten i USA, hvor stepdans og showdance fyldte det hele, over uddannelsen som balletdanser, inspirationen fra de store mestre indenfor dansen, og så de 50 års kunstneriske virke som koreograf og kunstnerisk chef for Hamburg Ballett, til nu i 2024, hvor den 85-årige Neumeier takker af i august – det hele er med i gallaen THE WORLD OF JOHN NEUMEIER.
Gallaen i Tivolis Koncertsal indledes med mindre uddrag fra de mere showprægede balletter som Bernstein Dances og Shall we dance med musik af Gershwin, over Nøddeknækkeren med musik af Tjajkovskij, Døden i Venedig med musik af J.S. Bach og Wagner, Ghost Light med musik af Schubert og Romeo og Julie med musik Prokofjev, samt mod enden af første del af gallaen, Othello med musik af Arvo Pärt, og afslutningsvis Juleoratoriet I – VI med musik af Bach.
Og hele tiden live-kommenterer John Neumeier fra scenen hvad vi ser, og skaber på den måde fortællingen om ham selv, med alle de tanker, følelser og inspirationskilder der har haft indflydelse på hans livsværk. Og da maestroen nu har rundet de 85, skal det være ham vel undt at indsætte et par yngre dansere i rollen som selv gennem tiden, så hele aftenen – både i selve dansen, og som betragter eller underviser – er hans alter ego i samme hvide outfit også på scenen.
Efter pausen indledtes Del 2 med et uddrag fra Neumeiers hyldest til et andet ballet-ikon; Vatslav Nijinsky, og netop balletten Nijinsky, om den russiske balletdanser og koreografs liv med skizofreni markerede flot overgangen til anden del af gallaen, der bød på lidt større, mere samlende uddrag.
Ud over balletten Nijinsky bød Del 2 på uddrag af Kameliadamen, med musik af Chopin (hvor titelrollen i øvrigt danses af Ida Praetorius), Opus 100 – for Maurice med musik af Simon & Garfunkel, Anna Karenina med musik af bl.a. Tjajkovskij, Beethoven Project II, samt en forrygende Mahlers 3. Symfoni som afslutning på gallaen.
Som det kan ses på opremsningen af de mange balletter, så kommer vi vidt omkring i musikkens verden. Men det er symfoniorkesteret Copenhagen Phil der er i graven, med dirigent Christian Øland i spidsen, og hvor er det dog en fornøjelse at opleve det efterhånden historiske symfoniorkester, der jo har spillet i Carstensens gamle have hver sommer siden 1843. Og netop derfor – som jeg blev gjort opmærksom på – retteligen hedder Tivoli Copenhagen Phil om sommeren. I stand corrected.
Så den levende musik var bestemt af bedste kvalitet til Neumeiers galla i Tivolis Koncertsal, hvor der dog også sneg sig et par båndafspilninger ind undervejs. Men bevares, d’herrer Simon & Garfunkel er vist ikke på talefod længere, så det er forståeligt nok at Neumeier måtte ”nøjes” med båndafspilninger af klassikeren Bridge over Troubled Water til balletten Opus 100 – for Maurice, John Neumeiers kærlighedserklæring til et livslangt venskab med danser og koreograf Maurice Béjart. Det viste blot at den amerikansk fødte koreograf ikke har glemt sine rødder.
Alle solodansere, solister og hele ensemblet fra Hamburg Ballett er med i København, og som det tydeligt fremgår af programmet, så nævnes de enkelte solister og dansere slet ikke med navn under hvert uddrag – det er simpelthen bare John Neumeier og Hamburg Ballett der er på scenen, og så må vi bare nyde det fantastiske samarbejde og de smukke koreografier. Og det gør vi gerne.
THE WORLD OF JOHN NEUMEIER med Hamburg Ballett opføres i Tivolis Koncertsal d. 16.-18. Maj 2024.
Foto: Kiran West.