⭐⭐⭐⭐⭐
I akvariets spil mellem subjekt og objekt forbliver Ruth Rebekka Hansens væsen en mystisk identitet, men om væsenet er overjordisk, et undervandsvæsen, eller et menneske der står ved sin søgen efter det feminine ikon, er ikke afgørende. Det er udstrålingen og forbindelsen til publikum derimod.
Og den er eminent.
Danser og koreograf Ruth Rebekka Hansen har – i et stort samarbejde på tværs af landet mellem Aaben Dans, Dansehallerne, Bora Bora og Teater Momentum – skabt sin helt egen verden af sensitivitet og lidenskab, hvor hun i en stor akvarielignende boks har skabt sin egen koreografi. En koreografi der som en eksplorativ undersøgelse forsøger at klarlægge magtforhold i relationer – her nærmere bestemt relationen mellem subjekt og objekt. For hvem har magten når vi sidder og kigger på danseren der snor sig kælent op ad glasset i kuben, hvem bestemmer næste skridt, og hvem afgør hvornår forholdet slutter?
Hendes soloperformance RIPE BODY blev under stor bevågenhed vist på Roskilde Festival 2024 under kategorien Art & Activism, hvor en mindre del – en interaktiv installation – blev vist om dagen i mere rolige omgivelser, og hovedværket efter mørkets frembrud, med stort lysshow og liveopført techno som ledsagelse. Og det er hovedværket der i nærværende anmeldelse omtales.
RIPE BODY bliver på RF24’s side omtalt som et todelt værk, og jeg medgiver at installationsdelen også var en stor oplevelse, når den vises om dagen – den er også anmeldt her på Sceneblog.dk – men det er helt klart min opfattelse, at hovedværket både kan og vil stå bedst alene fremover.
Ruth Rebekka Hansen er en formidabel danser der tror på sig selv, og med sin koreografiske kunnen formår hun som en forsker at sætte følelser og reaktioner under lup, så magtforhold der hidtil har syntes problematiske eller endog farlige, ikke længere kan opfattes som irreversible.
Det i sig selv er fantastisk, men som danseforestilling – som performance foran et levende publikum – er det også selve udførelsen der tæller, og her er det at Ruth Rebekka Hansens performative evner kommer i spil, evner der formår at få os som publikum til at tro at vi har magten – at få alle til at føle sig trygge. Det sidste lykkedes så ikke hundrede procent for undertegnede, for den usikkerhed der implicit ligger i det uvisse, fulgte mig sådan set fra start af, og sluttede først da applausen tordnede ned mod akvariet, og Ruth Rebekka Hansen tillod sig at smile til publikum.
Men netop uvisheden, åndeløsheden og det momentane kontroltab var jo det ultimative tegn på Ruth Rebekka Hansens formidable kunnen – og den endelige blåstempling af hendes eminente soloværk RIPE BODY. En performance der ikke blot bliver ledsaget af tilfældige toner, men af komponist og musiker Lauge Heebølls inciterende toneunivers, med tunge beats og liveafviklet kærlighed til både musikken og dansen.
Ruth Rebekka Hansens RIPE BODY blev vist på RF 2024 i samarbejde med Aaben Dans i Roskilde, Dansehallerne i København, Bora Bora i Aarhus og Teater Momentum i Odense, og det er meningen at værket skal på turné mellem parterne, så hold øje med dit lokale yndlingssted.
Foto: Lau Koeller