Anmeldelse: MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE // Teater Får302

⭐⭐⭐⭐

Savlende burlesk Munksgaard og de syv små dværge med syv små stådrenge. Lucas Svenssons groteske eventyr er Snehvide uncensored – et mareridt der bliver virkelighed. Se den før det bliver mørkt.

Snehvide dør. Igen. Og igen. Det er ingen nyhed, det har hun gjort siden Brd. Grimm skrev eventyret i 1812, og hver gang eventyret er blevet genfortalt, dør Snehvide. Og i Lucas Svenssons groteske MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE på Får302, forsøger og forsøger den onde gamle stedmor da også at tage livet af Snehvide, for den kønne unge kvinde er jo smukkere end den gamle kvinde, og det går jo ikke i et samfund hvor udseende og køn betyder alt. Og i forestillingen, der instrueres med vanlig Egill Pálssonsk craziness, er fokus ikke så meget på Snehvide og en given prins – her drejer det sig om den aldrende kvindes drifter og deraf afledte groteske fremtoning og lyster, set gennem de helt store historiebriller.

Det er en dyrisk sprudlende Charlotte Elizabeth Munksgaard der spiller underlivet i Svenssons version af dronningen/den onde stedmor, for selv om hun tager både heksenæsen og vorten på, eller dresser op som en anden Janni Ree i Forsidefruer, så er det underlivet der bestemmer hvilken retning vinden blæser – og hvilken retning kniven svinges. Munksgaard er burlesk i sin fremtoning og snalret i sin tale, men allerdybest nede lurer der stadig en kvinde og moderfigur, der til stadighed tumler med store spørgsmål om hvordan samfundet ser på dig som kvinde, og hvad der kræves af dig. For MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE er ikke bare ren liderlighed og hævnlyst med den store pensel, det er også store tanker om patriarkatet og kvindens undertrykkelse gennem historien.

Man fødes ikke som kvinde. Man bliver det.

Simone de Beauvoir sagde det allerede for små 100 år siden, og på Teater Får302 er det først Snehvide, rigtig fint spillet af den debuterende Miranda Godvil, og til sidst den onde stedmor der deklamatorisk slår vilkårene fast, i en forestilling der når at gå amok flere gange før det opfølgende spørgsmål endelig kommer frem: Men hvad er det man bliver?

Og da jeg allerede har afsløret at Svenssons manuskript kredser om patriarkatet og kvindens undertrykkelse, så kommer det nok ikke som nogen overraskelse at det man bliver er; en kvinde på mandens præmisser.

En solidt spillende hvidkalket Henrik Birch spiller både kongen og alle andre mænd i eventyret, og med hånddukker af Kaj og Andrea (som Birch og Munksgaard hiver op af trusserne) fortælles historien både lystigt og fermt. Men ligegyldigt hvor gode Henrik Birch og Miranda Godvil end er, så er det Charlotte Elizabeth Munksgaards groteske dronning der står tilbage som forestillingens lystfulde epicenter.

Eventyret om Snehvide bliver aldrig det samme igen.

MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE spiller på Teater Får302 d. 17/8 – 21/9 2024

Foto: Søren Meisner

SE MERE OM MORDFORSØG PÅ SNEHVIDE