Anmeldelse: KAPELMESTEREN + MOZART OG SALIERI // Aarhus Sommeropera, i Den Gamle By’s Helsingør Theater

⭐⭐⭐⭐

Fordømte kontrabas! Hvad er denne anarki?

En ekvilibristisk Teit Kanstrup jonglerer med Randers Kammerorkester som en despot i KAPELMESTEREN, hvorimod det er en misundelsesgrøn baryton der lægger de dødbringende planer i MOZART OG SALIERI. Aarhus Sommeropera har med deres dobbeltforestilling sat fokus på vrede mænd med magt, og baryton Teit Kanstrup løfter opgaven forbilledligt. Bravo.

Det er en lille perle Aarhus Sommeropera har på plakaten i år, hvor dobbeltforestillingen KAPELMESTEREN + MOZART OG SALIERI spiller i Den Gamle By, mere præcist i det smukke gamle Helsingør Theater, hvor de to små stykker musikdramatik – af hhv. Domenico Cimarosa og Rimskij-Korsakov – passer perfekt til det intime scenerum.

Cimarosas KAPELMESTEREN er skrevet i 1780’erne, og er en vittig kommentar til datidens dirigenters ofte alt for store egoer. Om den stadig rammer plet, må nutidens musikere jo nok hellere svare på, men med vores samtids store fokus på magtmisbrug i det offentlige rum og på arbejdspladser, er det godt set af Aarhus Sommeropera at sætte den glemte perle på repertoiret.

Barytonen Teit Kanstrup ser ud til at nyde den nye rolle som maestro, og når han brøler af den stakkels kontrabas i Randers Kammerorkester – som kun en baryton eller bas kan gøre det – når stemmen og magtudøvelsen helt ned på de bageste stolerækker i Den Gamle By.

Rimskij-Korsakovs MOZART OG SALIERI er mere afdæmpet, og her får Kanstrup som Salieri følge af både Christian Damsgaard som Mozart, og dirigenten David Riddell, der nu får lov til selv at styre sit kammerorkester. Så hvor KAPELMESTEREN næsten må betegnes som en solopræstation – selv om Randers Kammerorkesters pragtfulde musikere selvfølgelig spiller en utroligt vigtig rolle – så er den lille gendigtning af mødet mellem den gamle misundelige hofkomponist Salieri, og den unge, ulideligt dygtige komponist Mozart, at betragte som en kammeropera af de mindre.

Men Kanstrup og Damsgaard spiller godt op mod hinanden, og nu kender David Riddell jo sit kammerorkesters styrker og svagheder bedst af alle, så det er bestemt en lille fin ting som Rimskij-Korsakov har kastet sammen – og vi får serveret i Helsingør Theater. Ikke stor og prangende, ej heller vil den blive husket for de store arier, men til gengæld er den let tilgængelig i både dramaturgi og toner.

Når KAPELMESTEREN klapper, er det mest af sig selv, men når publikum klapper efter Aarhus Sommeroperas dobbeltforestilling, så er det af Teit Kanstrup og de rasende dygtige kunstnere som hold.

Foto: Pernille Bering

SE MERE HER FRA AARHUS SOMMEROPERA