⭐⭐⭐⭐⭐
GöteborgsOperans Danskompani er 40 kroppe som er én. Som nøgne, og i sync. Omhyllet af altruisme, og med gode vibes der kan mærkes på bageste række i Operaen. Og ja, de rammer os som en hammer.
Altruismen og det uselviske fylder scenen i første akt af koreograf Alexander Ekmans HAMMER, et både smukt og samfundskritisk værk. Men med små og næsten umærkelige skridt tager Ekman os videre i det livsforløb, der med alt for genkendelige træk viser hvordan mennesket udvikler sig fra at være væsener der både kerer om, og hjælper hinanden, over det nonchalante og navlebeskuende, til det decideret egocentriske og fjendtlige.
Og det er ikke kun Alexander Ekmans forbilledligt involverende koreografi der fortæller historien, også den grænseløse designer Henrik Vibskovs kostumer bærer det usagte ud til publikum, når han med sin avantgardistiske verdenstilgang lader kompagniet gå fra nøgent til uniformeret, fra hvidt til sort.
Listen to me. Fuck You!
Når dansefestivalen København Dansers Thomas Mieth og Ulrik Birkkjær henter Göteborgsoperans Danskompani til Danmark, giver de ikke blot rigtig mange danskere mulighed for at se hvad verden omkring os kan. Mieth og Birkkjær inspirerer også den danske dansebranche til en grad, hvor jeg vil påstå, at når vi om tyve-tredive år ser tilbage, så vil vi kunne se en ændring, en transformation om man vil, som direkte vil kunne henføres til den bølge af fantastiske dansekompagnier som i disse år uden tvivl påvirker stadigt åbne sind.
Ja, vi er gode herhjemme, men åbn dine øjne og se hvad verden udenom os kan. Det kan ikke andet end inspirere – og kun sådan bliver vi endnu bedre. Kig f.eks. på hvad Alexander Ekman og Göteborgsoperans Danskompani præsterer med HAMMER, hvor danserne på et tidspunkt – hvor de stadig er smilende, venlige og hjælpsomme – helt bogstaveligt talt kravler ud på publikum og spreder god karma. Men kun indtil de begynder at være nonchalante og egocentriske, og nærmest hvæser ad os på vej tilbage og op på scenen. Det, der i begyndelsen måske kunne tolkes som et letkøbt stunt, bliver pludselig vedkommende koreografisk kunst på allerhøjeste plan.
Get out of my way.
Oplev HAMMER mens den er her, og hold derefter øje med hvad København Danser byder på i næste sæson, der indledes med Tanztheater Wuppertals KONTAKTHOF. For hvem ved, måske bliver du klogere – både på dansen og dig selv.
Göteborgsoperans Danskompanis HAMMER opføres i Operaen d. 12.-13. juni 2024.
Foto: Foto: Lennart Sjöberg