Anmeldelse: FOR DØVE ØRER // OPE-N, DR Koncerthuset

⭐⭐⭐⭐⭐

En hidsig sopran, knogler der hører, og drømme i vågen tilstand – tekstet for døve.

Louise Becks tværdisciplinære udviklingsplatform OPE-N har videreudviklet på forestillingen FOR DØVE ØRER, der for tiden vises i DR Koncerthuset. Og selv om hun beskedent omtaler forestillingen i DRs Studie 3 som en anden visning, så vil jeg påstå at FOR DØVE ØRER allerede er en helstøbt musikdramatisk forestilling. Om Beck og OPE-N så kommer med endnu en videreudvikling, må tiden vise – men for nu, præsenterer værket sig som et fuldbyrdet værk.

Kan vi gøre hele vores krop til noget andet? Kan vi lukke ørerne?”

Det er tre ekstraordinære sangerinder der holder faklerne i denne dybfølte ring of fire, og det er i de døves univers vi inviteres indenfor, til en oplevelse man ikke lige glemmer. Sopranen Katinka Fogh Vindelev har skabt musikken specielt til den 17-årige Lova Rose, der er døvfødt, samt den 72-årige rocksanger Lotte Rømer, der nu er plaget af svært høretab og tinnitus. For begge sangerinder har formået at betvinge den tilstand de fleste tror er den eneste virkelighed – at døve ikke kan høre, spille musik eller synge rent. Og i forestillingen FOR DØVE ØRER viser de begge deres utrolige talenter frem på fornemste vis.

Ah! Non credea mirarti

Katinka Fogh Vindelev indtager som fortælleren i eventyret centrum af scenen, omkranset af et smukt besat ensemble, bestående af Sara Nigard Rosendal på slagtøj, Katrine Grarup Elbo på violin, Tine Rehling på harpe og Julius Ditlevsen på fløjte. Og i samspil med kvartetten præsenterer sopranen arie på arie, så eventyret står knivskarpt i rummet. Søvngængerarien fra Bellinis La Sonnambula er ikke bare tekstet for døve på en skærm ved siden af scenen, de italienske ord bliver også krydret med danske udbrud som Er jeg midt i en drøm?, Jeg kan høre min egen stemme, og andre tilføjelser der beskriver sopranens egen kamp med afmægtighed og hjælpeløshed overfor naturens luner.

Min afmægtighed gør mig til den hidsige og rå sopran

Bag en glasrude toner den unge sangerinde Lova Rose frem, og viser med al tydelighed, og sin sarte lyse stemme, hvordan hun med sit cochlear-implant i øret kan synge smukkere end de fleste. Man taber simpelthen underkæben når sanglærken smiler, og tager den udvendige del af implantatet af, og viser den frem for publikum. Eller som man sagde i gamle dage: man tror det er løgn. Og for helt at eliminere enhver tanke om elektroniske fiksfakserier inde i glasboksen, træder Lova Rose ud af sin glasboble, og frem på scenen til Katinka Fogh Vindelev, der istemmer den unge kvindes sang.

Teksten i FOR DØVE ØRER er skrevet af Ida Marie Hede, der inspireret af sangernes egne beretninger, har sat ord på den fortælling jeg vover at kalde et eventyr. Og eventyret er slet ikke slut med det lille mirakel som Lova Rose har præsenteret os for. For lige så stille er tæppet blevet trukket fra i den modsatte side, og en rå og upoleret stemme fra 80’erne toner frem, når 72-årige Lotte Rømer – en af undertegnedes store musikalske idoler fra det forrige århundrede – giver den max gas på sin spade til Brødre, det lysner i øst, til arbejdet fremad i kor!

Døvheden kom til mig

Der var absolut intet i vejen med Lotte Rømers hørelse i hendes yngre dage, men nu er hun som sagt ramt af svært høretab og tinnitus, enhver musikers mareridt. Men seje Lotte Rømer kæmper imod selvfølgen, og har udviklet sit eget auditive univers, hvor hverken hendes musiske udfoldelser, hendes revolutionære tilgang, eller hendes rå sangstemme hæmmes.

Og ligesom Lova Rose træder Lotte Rømer ud af sin glasboble og tilslutter sig kunstnerne på scenen, hvor de tre umage sangere nu skal finde melodien sammen. For de har hver deres udtryk, hver deres udfordringer og hver deres tilgang til virkeligheden – en virkelighed der måske kan ændres ved at finde et fælles ståsted, en fælles tilgang til det at høre. Og ved en fælles kraftanstrengelse mødes den sarte strube, den klassiske sopran, og den rå rockmama i et fælles rum af resonans, hvor hele kroppen gentænkes som modtager af vibrationer, rytme og lyde, og toner kan dannes i fællesskab i de tre kunstneres musiske sind.

Det er højtudviklet teknologi og hårdt tilkæmpet virkelighed – men for mig føles det som et eventyr.

OPE-Ns forestilling FOR DØVE ØRER præsenteres i samarbejde med DR Musikariet og Leonié Sonnings Musikpris, og spiller i Studie 3 i DR Koncerthuset i februar 2023.

Foto: Peter Troest © DR

SE MERE HER