Anmeldelse: DRACULA // Aarhus Teater

⭐⭐⭐⭐⭐

Det er Grev Dracula der dirigerer på Store Scene, men det er Den Jyske Operas Kor der med Dies Irae sætter stemningen når der synges igennem fra balkonerne.

Instruktøren Martin Lyngbo har iscenesat Bram Stokers klassiker DRACULA på Aarhus Teater så blodet det flyder, og hårene rejser sig i nakken på dig og din nabo. For hvornår kommer greven din vej?

Grev Dracula leder efter en passende bolig i London, for han vil snart forlade sit slot i Transsylvanien, for at erobre nye områder, og lægge nye befolkninger for sine fødder. Eller rettere – for sine tænder, for ifølge legenden er Dracula vampyr, og lever af andres blod. Det er historien kort – og det er essensen af Bram Stokers vidunderlige eventyr, der nu har ramt Aarhus Teaters Store Scene. Men bare rolig, som i ethvert eventyr er der også gode kræfter på spil, og i Martin Lyngbos musikdramatiske iscenesættelse af DRACULA, er der fuld af både klassiske helte og nytænkte toner i kampen mod grevens planer om verdensherredømme.

Jacob Madsen Kvols er den karismatiske men umættelige Grev Dracula, og Anne Plauborg den heroiske Mina Harker, den pæne juristfrue fra London, der svæver mellem heltindens trang til uskadeliggørelse af den invaderende transsylvaner, og kvindens trang til unævnelige eventyr og kræfter fra en anden verden. Og hvem kan fortænke hende i det.

Hvorfor døde Lucy?

I en klassisk fortælling hvor Mina Harkers veninde Lucy dør en uforklarlig død, bringer opklaringsarbejdet Mina sammen med en kvartet af mænd med rigtige meninger og hjertet på rette sted. Og sammen med sin mand Jonathan, og endnu en legendarisk figur fra den verden – Dr. Van Helsing – går jagten ind på Greven og hans hær af vampyrer, for lige som Dracula og vampyrerne kun kan dræbes med en træpæl gennem hjertet, penetrerer Grev Dracula nu civilisationens hjerte London.

På papiret ser det måske ud som en almindelig teateropsætning af et klassisk manuskript, men Aarhus Teater og Den Jyske Opera har slået sig sammen denne gang, og skabt et super velfungerende musikdramatisk værk, hvor Den Jyske Operas Kor spiller en overvældende vigtig rolle i skabelsen af forestillingen.

DRACULA er gennemsyret af dunkel stemning, hvor musikalsk arrangør Marcus Aurelius Hjelmborgs dystre toner skaber en grundlæggende uhygge, med sit mashup af dødsmesser og korværker fra bl.a. Mozart, Händel og Verdi. Og bare det at høre Verdis Requiem Dies Irae fra balkonerne, hvor koristerne står formummet helt i sort, er uhyggeligt godt musikteater. Og når Martin Lyngbo så iscenesætter den blodige fortælling i David Gehrts sorte silhuetscenografi, så er grevens dage talte – til stående ovationer på Aarhus Teater.

DRACULA spilles på Aarhus Teaters Store Scene fra d. 8. februar til d. 18. marts.

Foto: Emilia Therese

SE MERE HER