⭐⭐⭐⭐
It was our land.
Wanjiku Victoria Seests ord står klart i teltet, og med komponisten Stéphane Rombis overvældende lyddesign der fylder Food Is Now teltet er vi allerede et helt andet sted – langt væk fra Roskilde Festivalen – langt væk fra den hvide privilegerede verden mange af os lever i til dagligt. For lyden af den hårdtarbejdende, men samtidigt legende rytme som indfinder sig i Kamba ritualet når der plantes afgrøder i Kenya, er både fremmedartet og dragende på samme tid.
Organisationen Mother Tree står sammen med musiker og skuespiller Wanjiku Victoria Seest bag den performance som Wanjiku udfører på RF 24, hvor hun i Arts & Activism programmet præsenterer BACK TO THE ROOTS, et opgør med kolonialisternes påtvungne afgrøder – og en invitation til resten af verden om at ”genoprette forbindelsen mellem og glæden ved vores fælles planet og menneskelighed”.
Det kunne lyde tungt i nogle ører, men det er det på ingen måde, i den på samme tid højoktan politiske og empatisk inddragende performance, hvor Wanjiku tryllebinder sit publikum.
Indigenious seeds.
Wanjiku har skabt sit performative rum sammen med koreograf og instruktør Vibeke Muasya fra Mother Tree, og hvor vi før har kunnet opleve Wanjiku i en mere poetisk form – som i Marie-Lydie Nokoudas instruktion i Kunstsalon VISION om afrofuturisme – eller i en mere indædt og tynget form i CLOSE ENCOUNTERS – EMBODIED JOURNEYS på Den Frie, så er det en både inddragende og empatisk kunstner vi møder i teltet Food Is Now på Roskilde Festival 2024.
Værket BACK TO THE ROOTS begynder i det stille, forklarende rum, for derefter at gå over i det legende, inddragende rum, hvor alle i teltet får udleveret små frøposer, der enten kan tages med hjem og plantes i altankassen, eller hænges fint op i teltet, for så til sidst at blive overbragt til Danmarks minister for udviklingssamarbejde Dan Jørgensen, som en venlig reminder om at støtte arbejdet med at genindføre de originale kenyanske afgrøder, der i mange år har været ulovliggjorte af koloniherrer.
The history of the seeds.
Men ingen inddragelse uden spiritual drumming og dans, og efter Wanjiku først havde præsenteret os for frøsorter, politisk udvikling og kolonihistorien, fik hun alle i teltet til at rasle med frøene i små bægre, og stille og roligt begive os ud på en cirkelvandring. Et ritual, der ikke blot satte fokus på formålet for BACK TO THE ROOTS, men også fik glæden frem i alle tilstedeværende ved den performance som Mother Tree og Wanjiku havde skabt til Art & Activism, Roskilde Festival 2024.
Foto: Lau Emil Koeller, Sceneblog.dk
SE MERE HER FRA BACK TO THE ROOTS PÅ ROSKILDE FESTIVAL 2024.