⭐⭐⭐⭐⭐⭐
Fænomenalt frisprog i Fredericia.
Sjældent har vi grinet så spontant og frigjort, som da vi mødte beboerne på Avenue Q. For både tekst og manuskript i den dukkeinfiltrerede musical på Fredericia Musicalteater er så grænseoverskridende morsom, at selv vores bedste intentioner og tro på egen ren samvittighed må overgive sig. AVENUE Q, den amerikanske musical der ved urpremieren i 2003 vandt tre Tony Awards på Broadway, og nu instrueres af debutanten Lars Mølsted i Fredericia, er fænomenal.
Fortællingen drejer sig i korthed om den unge Princeton, der direkte fra universitetet tror han skal erobre verden, men uden arbejde eller opsparing må slå sig ned i det lidt dubiøse kvarter på Avenue Q, hvor han møder alle mulige typer af New Yorks low lives. Her møder han også den søde børnehavepædagog Kate Monster, men han tænker så meget over at finde sit formål i livet, at forholdet går i spåner. Men bare rolig – på trods af den politisk ukorrekte brug af både masser af sex, grove bandeord og diskriminerende adfærd er musicalen amerikansk, og det ender selvfølgelig lykkeligt i slummen til sidst.
Musicalens karakterer udgøres af både dukker og levende mennesker, og det at der er dukker med i AVENUE Q – der bestemt ikke er en børneforestilling – er ikke bare en visuel gimmick. For det tilføjer den fandenivoldske grundtone det vildeste element af empati, fordi dukkerne i al deres nuttethed ikke er til at blive sure på, ligegyldigt hvor grimt de taler om andre eller opfører sig.
Det er sut at være mig.
Den japanske kvinde der har taget job på en kinesisk grillbar, fordi hun ikke kan få arbejde på trods af sin uddannelse som psykolog, har det svært med sproget og udtalen, så når alle beboerne på Avenue Q istemmer deres fælles klagesang Det er surt at være mig, så lyder det højt og klart fra kvinden Christmas Eves vindue på første etage: Det er sut at være mig. Her rammer Fredericia Musicalteaters forestilling allerede sin første overtrædelse af god opførsel i 2024, for det at gøre grin med asiatiske menneskers udtale af vestlige sprog, er ikke bare stereotypt, klichepræget og nedladende, det er bare ikke morsomt længere. Men i Fredericia Musicalteaters AVENUE Q er karakteren Christmas Eve spillet uden dukke af Linda Arunee Olofsson, og ikke kun er Olofsson vildt morsom, og fremragende i både spil og sang, karakteren fremstår også som lidt af en helt i det rodede sammensurium af sørgelige eksistenser i gaden.
Og så er der jo det med sex. Dukkesex vel at mærke, og monsterhår mellem tænderne.
Fredericia Musicalteaters egen stjerne Diluckshan Jeyaratnam er intet mindre end helt fantastisk, både som den unge Princeton og som den homoseksuelle børsmægler Rod, der stadig lever i skabet, men drømmer om at springe ud. Men når hans Princeton endelig får taget sig sammen, og inviterer den søde børnehavepædagog Kate Monster med hjem til hygge, og den vidunderlige Kathrine Lemmeke Madsen som Kate Monster endelig bliver vild i varmen, så slår dukkeparrets vilde sexscene alle rekorder. Man sidder med åben mund og polypper, og er samtidig ved at flække af grin. Det er simpelthen mageløst.
Hvis der står gay på dit display.
Homoseksualitet, race, køn, tyskerbashing og skadefryd – intet er helligt i AVENUE Q – og alt bliver godt og grundigt gjort til grin når dukkerne folder sig ud, og bukserne smides lige så hurtigt som morsomhederne bliver spyttet ud over publikum.
Endnu en gang viser Fredericia Musicalteaters ensemble sit enorme potentiale, og sammen med Diluckshan Jeyaratnam, Kathrine Lemmeke Madsen og Linda Arunee Olofsson, så er Cecilie Thiim, Mark Vinther, Magnus Bruno og Oliver J. B. Aagaard-Williams med deres helt fantastiske stemmer, dukkeføring og mimik, med til at gøre AVENUE Q til en af årets helt store oplevelser.
Det er helt sikkert ikke sundt for en instruktør-debutant at score topkarakter i sin første forestilling, men nu er jeg ikke i helsebranchen, men teateranmelder – og Lars Mølsted og Fredericia Musicalteaters AVENUE Q har i den grad fortjent deres seks stjerner fra Sceneblog.
AVENUE Q spiller på Fredericia Musicalteater d. 23/2 – 16/3 2024.
Foto: Søren Malmose