⭐⭐⭐
”Krig er fred, underkastelse er frihed, børnene er fremtiden”
I 1948 skrev George Orwell fremtidsromanen 1984, hvor der på muren omkring Sandheds Ministeriet står styrets mantra: Krig er fred. Frihed er slaveri. Uvidenhed er styrke. Men i Det Dramatiske Udgangspunkts opdaterede forestilling 2084, har Jonas Littauer & co. valgt at ændre ordlyden – mens budskabet er det samme. Intet styre må i sin iver over at gøre det rigtige, ensrette og tvinge sine borgere til at følge styrets vej & vilje, som i Littauers forestilling 2084 udføres af et vegansk diktatur.
Forestillingen, som har Teater Katapult som co-producent, har den erfarne 3D-designer Lars Egegaard Sørensen som garant for en ekstraordinært flot afvikling af hologrammer og projicioner på scenen, og netop i en fremtids dystopi som 2084, er det alfa og omega for publikums indlevelse i fortællingen. At den lidt tynde scenografi af Konrad Schaller drukner i lys og hologrammer gør mindre, for hans slagteriforhæng er bestemt hverken nyskabende eller inspirerende. Men det er historien der er det vigtigste, og historien – som Eva Littauer står for – lægger sig i Krzysztof Minkowskis iscenesættelse tæt op af Orwells oprindelige fortælling, ligesom mantraet på muren.
Fortællingen om embedsmanden der er ansat i Sandheds Ministeriet for at ændre på historien og skabe en ny fælles sandhed, men i stedet forelsker sig og melder sig under oprørsbevægelsens faner, er bestemt både fascinerende i sin essens og spændende i sin udfoldelse. Men desværre bliver den ikke båret helt hjem af spillerne på scenen, der mister momentum i den ellers fine fortælling.
Littauers fortolkning af Orwells verdensberømte roman skal ses for fortællingen, for principperne, og fordi vi aldrig må glemme sandheden.
2084 er på turne i Danmark, og spiller for tiden på Mungo Park i Allerød
Foto: Annett Ahrends