⭐⭐⭐⭐
Gys, hvin og spontane klapsalver i Skuespilhuset.
Når man skal pille ved et nationalklenodie, så skal man gøre det ordentligt. Og jeg skal da lige love for at Det Kongelige Skuespil går hele vejen med iscenesættelsen af RIGET – Lars von Trier & Niels Vørsels TV kult klassiker fra 1994.
At skabe en scenografi der lever op til Rigets omdømme som hjemsøgt, er blevet lagt i hænderne på Palle Steen Christensen, og han formår på storslået vis at omdanne Store Scene i Skuespilhuset til præcis den blanding af sterilt hospital og overnaturligt arnested som RIGET kræver.
Alene hans kæmpe rørlabyrint af en kælder er en genialitet, og med den creepy håndspålæggende udnyttelse af de store matterede ruder i de tværgående vægge, er scenografien helt perfekt som udgangspunkt for historiens uhygge. Jeg troede det ville blive svært at matche TV-versionens creepy kommentatorstemmer, men med både lys- og lydscenografien i top, så var det lige i øjet.
Og uhyggeligt er det, RIGET i Skuespilhuset. Nicolei Faber har iscenesat forestillingen, og det er ikke nogen let opgave at skære de mange TV-timer ned til en scene version, men han har formået at få alle de væsentligste elementer med, og samtidig bevare den grundstemning af uhygge som Trier/Vørsel ramte så eminent i 1994.
RIGET er jo også proppet med vigtige karakterer, så der er heller ikke sparet på ensemblet, hvor den ene velspillende skuespiller efter den anden lægger krop og stemme til karaktererne. Bl.a. Kirsten Olesen som den skønne Fru Drusse, hypokonderen der kan snakke med ånderne, Peter Christoffersen som den sindssyge professor Bondo, der lader en kræfttumor indoperere i sig selv, og den altoverskyggende og vidunderlige svenske professor Helmer, som bliver vanvittig godt spillet af Thomas W. Gabrielsson. DANSKJÄVLAR!!
Der var gys, hvin og spontane klapsalver i salen, da lille Mary, ånderne og det overnaturlige indtog scenen, og hvis man skal tolke det publikum der var i salen i går, så bliver sceneversionen af RIGET også en succes.
Manuskript: Lars von Trier
Manuskript: Niels Vørsel
Iscenesættelse og bearbejdelse: Nicolei Faber
Scenografi og kostumer: Palle Steen Christensen
Komponist (titelmusik): Joachim Holbek
Lysdesign: Ulrik Gad
Videodesign: Michala Clemmensen
Lyddesign: Jonas Vest