LOLA ARIAS – The International Ibsen Award 2024, Nationaltheatret, Oslo

Smilet siger alt.

Vi følte næsten vi var til uddelingen af Nobels fredspris, da The International Ibsen Award 2024 skulle overrækkes på det i år 125 år gamle Nationaltheatret i Oslo. For ud over festtøjet, det gamle teaters guld stukatur og de mange lysekroner, er det da også verdens største pris indenfor dramatikkens verden, med sine 2,5 mio kr., en Henrik Ibsen statuette, og hædrende omtale til op over begge ører fra den internationale jury.

Og når det er den argentinske dramatiker og iscenesætter Lola Arias der skal hædres, så er al hæder og guldstøv også helt på sin plads.

For som jeg også nævner i den seksstjernede anmeldelse af hendes seneste værk THE DAYS OUT THERE her på sitet, så kæmper den argentinske kunstner de marginaliseredes kamp, hun kæmper for de udstødte, de stigmatiserede, de forladte. Og så er hun en kunstner af guds nåde, der ikke helmer før hun får sagt hvad hun vil – en evne der nu krones med The International Ibsen Award 2024 – overrakt på Nationaltheatret i Oslo.

Lola Arias siger tak med vært Anneke von der Lippe i baggrunden.

Det var den norske filmskuespiller Anneke von der Lippe der var vært ved ceremonien, og  Lola Arias, der i 25 år har skabt banebrydende kunst med sin levendegørelse af vidnesbyrd gennem film og teater, og siden opvæksten under Argentinas diktatur har været en svoren fortaler for alle dem, der ikke selv har en stemme, sagde selvfølgelig tak for hæderen. Men det er ofte kunsten der taler klarest. Og det opdagede gæsterne i salen allerede fra start af, da performeren River Roux, der har været vant til at danse på 30 cm afstand af sine kunder, gav en inciterende smuk, men rå og ubarmhjertig bid fra Lola Arias performance Happy Nights om sexarbejdere.

The dancers are on stage, the hookers in the bar.

Og selvfølgelig var Lola Arias heller ikke selv til at stoppe, da hun som den empatiske og inddragende kunster som hun er, begyndte at hive samarbejdspartnere op på scenen. Ingen laver kunst alene, og Arias har gennem årene oparbejdet et fantastisk netværk af gode folk, med både kunstnerisk drive og hjertet på det rette sted. Så mens Lola Arias gjorde sin takketale færdig, fik hun selskab på scenen af de nærmeste 20-30 samarbejdspartnere, venner og familie, der alle har lod i hæderen og den store pris. Ingen næse i sky her, bare fordi man har fået verdens største pris indenfor dramatikkens verden.

Arias hylder sine nærmeste 20-30 samarbejdspartnere på scenen.

Lola Arias har altid kæmpet de svagestes sag, og selvfølgelig svingede den bevidste kunstner også pisken over det nuværende styre i sit hjemland, hvor Javier Milei’s højredrejede regering smadrer både kunst-, helbreds- og undervisningssektoren – og tvinger tusinder af mennesker ud i fattigdom. På Nationaltheatret kunne man fornemme Arias indignation helt ned på bageste række på parkettet, og talen var blot endnu et eksempel på kunstnerens ustoppelige vilje til at tale de svages sag.

Så mens det argentinske flag vajede side om side med det norske udenfor teatret, så fik vi kølige nordboer varmen i selskab med den varmblodede argentiner indenfor, hvor man blev mere og mere stolt over at The International Ibsen Award 2024 er gået til en kunstner der står fast på sin overbevisning, i en verden fuld af vendekåber der ofte bare spiller med på folkeforføreres mindste bjæf.

Something extraordinary happened at the Centro Cultural Rojas, it rained onstage.

Lola Arias beskrev også hvordan anmelderne for 25 år siden havde kommenteret, at regnen stod ned igennem taget på teatret hvor hun opførte sit første stykke, og hvordan hun derfra vidste, at virkeligheden altid skulle spille en rolle i hendes værker.

Det var en bemærkelsesværdig tale fra en bemærkelsesværdig kunstner.

Florian Malzacher, Aljoscha Begrich, Jean Graham-Jones, Luz Algranti og Sophia Medici.

Og da arrangørerne også havde inviteret et flot panel af anmeldere og tidligere samarbejdspartnere, der indsigtsfuldt kunne berette om Arias’ produktioner, så var der absolut ingen grund til kede sig op til overrækkelsen. Små perler dukkede op, som f.eks. når dramaturgen Aljoscha Begrich fortalte om forskellen på Arias og vores egen europæiske tilgang til produktion, hvor vi venter til vi har pengene før vi skaber, så skaber Arias først, og leder efter penge bagefter. Eller når Sophia Medici fremhævede fra en samarbejdende performers synspunkt, at det der var vigtigt i en produktion, det var, at ”Lolas interaktion med kunstnerne er unik.

Eller når Florian Malzacher kaldte Arias arbejde for post-traumatic theatre. A unique way of not falling into false representation.

Paneldiskussion på et højt plan – informativt og underholdende.

The International Ibsen Award og Nationalthearet havde kort sagt gjort deres hjemmearbejde, og juryen består i disse år af Ingrid Lorentzen, formand for The International Ibsen Award juryen og kunstnerisk leder af Den Norske Nationalballet. Hilkka-Liisa Iivanainen, teaterdirektør ved Tampere Teater. Maria Delgado, Professor og forskningsdirektør ved Royal Central School of Speech and Drama, University of London. Roman Dolzhansky, teaterkritiker og dramaturg. Kristian Seltun, kunstnerisk leder af Norges Nationalteater og Den Internationale Ibsen Festival. Kee Hong Low, kreativ direktør på Manchester International Festival og The Factory. Samt Lars Petter Hagen, kunstnerisk leder og administrerende direktør, Bergen International Festival.

Argentinske Lola Arias foran det norske flag på Nationaltheatret.

Alt i alt kunne dagen ikke være gået bedre, så da jeg fik Lola Arias på tomandshånd kunne jeg ikke lade være med at spørge, hvorfor Danmark dog ikke var med på den lange liste af europæiske lande på turnéen – vi har da flere store teatre der kan rumme hendes produktioner – havde hun virkelig ikke tiden til det?

Hvorpå den argentinske kunstner kiggede på mig, smilte, og sagde; All it takes is an invitation.

Den argentinske dramatiker og iscenesætter Lola Arias har lige fået verdens største pris indenfor dramatikkens verden, The International Ibsen Award 2024, hun bor for tiden i Berlin, er i gang med en stor europaturné med sit seneste værk, og produktionen har ledig tid i turnékalenderen.

Så mit spørgsmål er bare – hvor er Det Kongelige Skuespils Morten Kirkskov, Betty Nansens Elisa Kragerup eller Teater Republiques Rikke Hedeager? Jeg kan vist godt skaffe nummeret til Berlin….

Foto: Casper Koeller, Sceneblog.dk

SE MERE HER OM LOLA ARIAS & THE INTERNATIONAL IBSEN AWARD

LÆS OGSÅ ANMELDELSEN AF THE DAYS OUT THERE PÅ SCENEBLOG