LILLE EYOLF // Husets Teater

⭐⭐⭐⭐

Beplantning af vanskelige områder

Ibsens poetiske intellekt har begavet verden med en smuk samling af værker, med alt fra drikkeviser over nationalromantik til rendyrkede dramaer, men størst af alt er dog hans granskning af forholdet mellem mand og kvinde. Og skuespillet Lille Eyolf er netop et af Henrik Ibsens mindre, men fine dramaer om mand og kvinde – og alt derimellem.

Ægteparret Alfred og Rita lever med deres handicappede søn Eyolf, og da Alfred udelukkende er interesseret i sit akademiske arbejde, og kun har plads til kærlighed til Eyolf, bliver Rita mere og mere desperat i sin higen efter kærlighed fra manden, og oparbejder samtidig en stigende afstandtagen fra deres fælles barn Eyolf. Da sønnen så dør ved en ulykke, skal ægteparret genopfinde sig selv som par, og lære at leve med skyldfølelsen, svigtet og sorgen.

Det er ikke et af de mest spillede af Ibsens dramaer, men det er et fint kammerspil, hvor følelser og personligheder kan twistes efter instruktørens valg, og karaktererne foldes ud alt efter skuespiller. Så når instruktøren Liv Helm har Jens Abinus som far Alfred, og Signe Egholm Olsen som mor Rita, så er der lagt i kakkelovnen til Ibsen.

Hvor Jo Strømgren – i 2006 på Stærekassen – lader Benedikte Hansens Rita være en sensuel, forførende kvinde der trygler sin mand om kærlighed, lader Liv Helm i dag Signe Egholm Olsen hvæse og skyde med øjnene, så man føler sig hensat til William Friedkins gyserfilm Eksorcisten. Og når Rita forsøger at overbevise sin mand om sit kødelige behov og higen efter kærlighed, så forstår man næsten Alfreds afstandtagen.

Jens Albinus’ Alfred derimod, er en indadvendt, akademisk anlagt knudemand, der både føler ansvar overfor sit livsværk, bogen om det menneskelige ansvar – og i opdragelsen af sønnen Eyolf – et ansvar der fylder alt. I Liv Helms instruktion bliver Alfred dog også sarkastisk og arrogant, og hun lader Jens Albinus overdrive nærmest karikeret voldsomt i sine udsagn. Interessant take på figuren, og når Albinus i heftige diskussioner med Rita danser som Muhammad Ali i en boksering, bliver LILLE EYOLF i perioder næsten morsom.

Du klædte dig af” – ”Og du snakkede om Eyolfs fordøjelse

Hvem der i Ibsens LILLE EYOLF er gode, og hvem der er onde, kan diskuteres. Kan kærlighed deles? Må en kvinde og mor drømme om en tid uden sit barn? Og kan en far tilsidesætte sin kones behov, i forhold til sin egen kærlighed til sønnen? I Liv Helms LILLE EYOLF på Husets Teater foregår det meste omkring et spisebord, om end lille Eyolfs store øjne kigger med, først under bordet, og derefter – som fra de dødes rige – igennem scenograf Freya Sif Hestness’ effektfulde glasvæg.

Se Liv Helms LILLE EYOLF hvis du er til intenst kammerspil.

Foto: Henrik Ohsten Rasmussen

SE MERE & KØB BILLET