I et nano-sekund stod Elisa Kragerup stille mens Sort Samvittighed buketterne blev båret fra scenen.
Kaptajn Lauritzen og kærligheden til kunsten – det var igen blevet den tid på året hvor Lauritzen-prisen skulle uddeles, som den er blevet i mere end 25 år, til gavn og glæde for skuespilkunsten.
Otte vigtige prisuddelinger var på programmet, da Kaptajn Jens Ditlev Lauritzen smed sit Long John Silver kostume og indtog scenen på Folketeatret, bakket op af Tivolis Big Band og kyndigt showmanship fra Pelle Emil Hebsgaard.
Prisshowet lagde ud med Believe in you priserne, som i år gik til Nicolai Jørgensen og Alba August. Begge lysende stjerner på vej i film og teater, og ikke mindst Nicolai Jørgensen, som Sceneblog har fulgt siden hans første reading KONFEKT ELLER KNEP på Teater Grob i sin tid, er i mine øjne en usleben diamant. Og Geir Sveaas betegnelse for Nicolais præstation i Thomas Markmanns DRENGEN DER VILLE VÆRE VÆGTLØS, var da også meget præcist formuleret: En generøs og modig præstation.

Børne- og Ungeprisen fulgte lige efter, og har var det ingen ringere end ordekvilibristen Kim Fupz Aakeson der blev hædret med 50.000 kr og rosende omtale fra Vinca Wiedemann, der ganske fornemt gav Fupz stemplet; en præcis provokatør. Og netop en provo er han, den dygtige ord og billedmager, der modtog aftenens største latterbifald, da han som en dreven prismodtager straks delte æren med alle sine gode kollegaer. ”Men altså ikke pengene – det er jo bare en metafor”
Metaforer eller ej, der skal visioner bag ordene i teateret, og Visionsprisen og de 100.000 kr fra Lauritzen Fonden gik fuldt fortjent til det sejeste kvindekollektiv herhjemme – de banebrydende SORT SAMVITTIGHED. Dybt visionært og vidunderligt boltrer de sig i kvindeuniverser, som det blev sagt i hyldesttalen, hvor de fremragende kunstnere for en sjælden gangs skyld var helt stille. Deres sidste forestilling I ET FORHOLD var blot endnu en understregning af det unisone lydbilledes uanede muligheder, så hvis der er nogen der skal hyldes for det visionære, så er det SORT SAMVITTIGHED, og det blev de så i dag.

Til Prisuddelingen blev også fremhævet tre (af de mange) gode almennyttige indsatser som Lauritzen Fonden støtter – Læs For Livet, C:NTACT og Det Lille Teater – og det var rørende at se tre helt unge piger fra C:NTACT fremføre en bid af deres turne program, stående i spotlyset foran den propfyldte og festklædte sal på Folketeatret.
Skuespil og teater fungerer ikke uden en velfungerende backstage og et scenerum der løfter, og Backstage-prisen 2019 tilfaldt da også en af vores bedste scenografer herhjemme, den dygtige Maja Ravn, kvinden bag bl.a. den enorme bølge af noder i AMADEUS, hvor hun mestrede ”simpelheden i nodernes bølge af magt” som Sceneblog skrev i sin anmeldelse i januar. Eller som Geir Sveaas formulerede det ved overrækkelsen: Hun gør skuespillerne bedre.
Årets Wauw-pris gik til Maria Rich, der med sin hovedrolle i TV-serien Bedrag er nået ud til et enormt – og nyt – publikum. Maria Rich, som vi har kendt på teaterscenerne i mange år, ikke mindst med sin kompromisløse lyst og vilje til at ændre på uretfærdighederne i samfundet, er en mangefacetteret skuespiller med mening, og på Sceneblog kan vi kun istemme Kaptajn Lauritzens WAUW.

Selve Lauritzen-prisen og de 250.000 kr blev i år tildelt to fantastiske skuespillere, der hver især har kæmpet med og mod strømmen. Først var det Maria Rossing, der med sine mange forskelligartede roller er svær at sætte i bås, men aldrig svær at huske. Eller som Tammi øst i overrækkelsestalen sagde om Rossings karakter i DE FULDE; ”Maria Rossings voldsomme emotionelle eruptioner var fantastiske på sin helt egen snøvlede måde”.
Og så var der jo lige Preben Kristensen. Manden der har måttet kæmpe med og mod sin egen succes, hvor hans episke Linje 3 karakter vil følge ham hele livet, og nogle gange endda stå i vejen for udvikling. ”Jeg bed det i mig, når publikum grinede forkert” som han fortalte, når han endelig havde fået en alvorlig rolle. Men heldigvis var der teaterdirektører der holdt fast og gik imod strømmen, og Preben Kristensen kan jo nu opleves i den ene store seriøse rolle efter den anden. Lauritzen-prisens hæder og de 250.000 kr er helt på sin plads.
Som Preben Kristensen selv sagde det i sin takketale; Tak til teaterdirektørerne der har givet mig roller jeg ikke havde drømt om. Når en skuespiller vinder land, så vokser teatret.
Jeg vil på vegne af Sceneblog tilføje, når kunsten og talentet bliver belønnet som til Lauritzen-prisen, så vokser kunsten og kulturen i Danmark.
Foto: Casper Koeller, Sceneblog