⭐⭐⭐⭐⭐
” En glødende kærlighedsscene”
Når digteren Rodolfo må brænde sine digte i loftskammerets ovn for at få varmen, bliver hans kærlighedsscener glødende i mere end en forstand. Og når Rodolfo møder syersken Mimi, er deres kærlighed lige så glødende som den er kompliceret. Giacomo Puccinis opera LA BOHÉME har det hele, med historien om bohemerne – de unge fattige kunstnere på loftet, den tuberkuløse syerske Mimi, samt den flamboyante Musetta og den iltre maler Marcello. Kald bare LA BOHÉME historiens største tåreperser eller soap opera – men den er helt og aldeles vidunderlig med Puccinis toner og verdensberømte arier som Che gelida manina (”Så kold den lille hånd er”).
Det er den kommende operachef Elisabeth Lintons smukke opsætning fra 2016 der nu bliver genopsat på Operaen i København, flot videreført af genopsætningsinstruktør Johan Klint Sandberg, der med personligt touch og små elegante tilføjelser i instruktionen, får det unge hold af solister til at shine fra blytagene over Paris.
For det er virkelig de unge solister der buldrer igennem. Først og fremmest en Sofie Elkjær Jensen debuterende som Mimi, med en stemme der har udviklet sig kolossalt, og en stamina der er en moder jord værdig. Men også kæmpetalentet Clara Cecilie Thomsen brager igennem den fjerde væg som Musetta, ikke blot for karakterens flirtende personlighed der kan få enhver til at få åndenød, men med en stemme der for alvor sætter streg under Thomsens talent.
Flere andre af de unge solister debuterer også i nye roller i forestillingen, og i det hele taget bliver vi i denne 2021 opsætning af Elisabeth Lintons LA BOHÉME, præsenteret for en skare af fremtidens stjerner på operahimmelen.
På åbningsaftenen var det dirigenten Paolo Carignani der ledte Det Kongelige Kapel i graven, og igen var kapellet sikkerheden selv.
Foto: Camilla Winther