KRITIKERNES PRISER // Foreningen Danske Teaterjournalisters priser, Folketeatret

I går blev modtagerne af Teaterpokalen, Teaterkatten og Initiativprisen afsløret, da Foreningen Danske Teaterjournalisters priser blev uddelt på Folketeatret i Nørregade. Ved den traditionsrige fest blev scenekunsten fejret i stor stil, da resultatet af kritikernes intense overvejelser og hemmelige afstemning blev åbenbaret, og årets modtagere kunne træde frem og blive hædret.

Det var Initiativprisen der først blev uddelt, og det var to synligt stolte festivaldirektører der fik overrakt hæderen, da den nye festival København Danser blev afsløret som dette års vinder. Makkerparret Birkkjær & Mieth, a.k.a. danseren Ulrik Birkkjær og forestillingslederen Thomas Mieth, der tilsammen har ca 600 års erfaring indenfor dansens verden – både på scenen og bagved – modtog Initiativprisen for deres ukuelige arbejde med at skabe en ny dansefestival i København. En festival der ud over at præsentere det ypperste af dans fra hele verden, insisterer på at være aktuel, og derfor lagde ud i 2021 med et program der fokuserede på ligestilling mellem kønnene og større diversitet.

Fantastisk initiativ, og velfortjente blomster, guldmønter og hæderspris til Birkkjær & Mieth, der med København Danser giver os excellent dans fra hele verden – med mening. Og som vi skrev her på Sceneblog efter den seksstjernede premiere på LE SACRE DU PRINTEMPS & COMMON GROUND[S]: ”Det er duften af dans.”

Derefter var det den prestigefyldte instruktørpris Teaterkatten der skulle uddeles, og her var det ingen ringere end Kirsten Dehlholm der blev hædret med blomster, guld, og den store kniv.

Ve den der kommer i vejen for Dehlholms skarpe vid, og selv om Teaterkatten i år var for iscenesættelsen af AMDUAT. EN ILTMASKINE, så er det også Kirsten Dehlholms enestående og livslange bidrag til scenekunsten, med utallige produktioner fra først Billedstofteatret, og siden Hotel Pro Forma, der ligger til grund for hæderen. Dehlholm er en unik kunstner, evigt ung, og nu med kniv – farligere end nogensinde.

Aftenens sidste pris var Danmarks ældste teaterpris, Teaterpokalen, som er blevet uddelt af Foreningen Danske Teaterjournalister siden foreningens oprettelse i 1933. Holger Gabrielsen modtog den første Teaterpokal, og siden har en række store navne som Liva Weel, Osvald Helmuth, Bodil Kjer, Clara Pontoppidan, Ghita Nørby, Bodil Jørgensen og Lars Mikkelsen modtaget prisen.

Og i år, i 2021, går Teaterpokalen fuldt fortjent til skuespilleren Sofia Nolsøe fra Aarhus Teater, for de to meget forskellige roller i NÅR VI DØDE VÅGNER og A CLOCKWORK ORANGE – begge på Aarhus Teater.

Nolsøe har en udtalt nerve og en ekstraordinær bredde i sit spil, der på Aarhus Teater får lov til at blomstre, hvad enten det er på store scener eller de små affektive scener i kælderen. Personligt foretrækker jeg hende i de mere ekspressive performances, som netop de to i begrundelsen nævnte forestillinger – i øvrigt begge i forrygende samarbejde med Nathalie Mellbye – og der er ingen tvivl om at Sofia Nolsøe er en stjerne i svøb.

Men nu er hun afsløret, Teaterpokalen 2021 tilhører Sofia Nolsøe.

Som sagt er Teaterpokalen Danmarks ældste teaterpris, og er blevet uddelt af Foreningen Danske Teaterjournalister siden foreningens oprettelse i 1933. Men fra 1957 kom instruktørprisen Teaterkatten til og siden fulgte Initiativprisen. Prismodtagerne og de nominerede udpeges af foreningens medlemmer på en årlig generalforsamling, og foreningens priser støttes af Slots og Kulturstyrelsen.

Og nu er de uddelt i 2021.

Foto: Casper Koeller, Sceneblog

SE MERE HER