⭐⭐⭐⭐
Efter krisen kommer katastrofen, i hvert fald hvis man spørger Teater Momentums kunstneriske leder for Momentum-modellens Vol 13., Niels Erling, som i oktober lagde hårdt ud med forestillingen KRISE i sæsonen der har den overordnede titel Undergangen. Forestillingen KATASTROFE er hvad man i gamle dage kaldte et udstyrsstykke – en forestilling hvor der, som guf på en gammeldags vaffelis, vælter ind over os med alskens remedier og indtryk vi ikke vidste vi havde brug for, men alligevel labber i os til overflod. Og med dramatiker Ida Marie Hedes tekst om DOOM DARLING HIGH, en pastiche over det velkendte highschool miljø i USA, er det bestemt et oplagt bud på hvordan katastrofen rammer denne overforbrugende verden – før eller siden.
Ida Marie Hedes tekst er propfyldt med blinkende klimakatastrofeadvarsler, og hvad enten vi snakker om dårlig sædkvalitet eller hvorfor skal man overhovedet have sex og reproducere sig, hvis verden går under i morgen? – eller om plastictruslen, med cheerleaderen Ponytail der er lavet af plastic, fuld af kød og saft, så bliver det i sidste ende stereotyperne der holder for, og ender med at dø en selvforskyldt død.
Men lad det være sagt med det samme – i Odense er der hverken kriser eller katastrofer på det idémæssige plan, ej heller på scenen, hvor Niels Erling til sin anden forestilling KATASTROFE bl.a. har allieret sig med en af Danmarks mest spændende teatermennesker, koreografen Gunilla Lind.
Sammen med Gunilla Lind har Niels Erling iscenesat en række af danse og præcist koreograferede bevægelser, og det unge hold skuespillere er helt med på legen. I den ene stereotype rolle efter den anden gør spillerne deres entré på scenen, og alle har fået deres eget lille bevægelsesmønster, som de så folder ud til toner og beats fra musikeren Rasmus Juncker, der styrer rytmen fra en diskret placering bag et florlet forhæng.
Og alle arketyperne er der; den tænksomme, den nørdede, den nye pige i klassen, sportsstjernen og den overlækre cheerleader. Det lille hårdtarbejdende Momentum ensemble på Vol. 13. er Viktor Medom, Mette Gregersen, Jakob Femerling Andersen, Emil Veber Rasmussen og Emma Silja Sångren, og ligesom i KRISE giver hele holdet alt hvad de har i sig, hvad enten de skal være overnørdede, oversexede, overirriterende eller bare være en enhjørning der søger mage. De leverer hver især adskillige små perler indenfor både udtryk og indlevelse, og da det hele bliver så smukt bundet sammen af koreografien, er Niels Erlings KATASTROFE blevet en flot udført ensembleforestilling.
KATASTROFE er fuld af candyfloss, plastik og dårlig sædkvalitet, men det er kampen om at blive King & Queen of the Prom der sætter tempoet i Niels Erlings KATASTROFE.
Foto: Martin Høyer Poulsen