⭐⭐⭐⭐
”Hr kontorchefen er her, og spørger til, hvorfor du ikke er mødt”
Den store tykke kontorchef tørrer sveden af den skaldede isse, og med sine spidse sko og fedtede fingre kan han næsten ikke være i sig selv, mens han bebrejdende råber efter Gregor Samsa der ikke er mødt på arbejde. Undergangsstemningen er udtalt, og væmmelsen breder sig i scenerummet. Ikke fordi Gregor om natten er blevet forvandlet til et leddeløst kryb, men fordi man hurtigt fornemmer det ubehagelige holdningsskift hos alle omkring ham.
I Franz Kafkas FORVANDLINGEN befinder vi os i en fattig storby i 1920’erne, hvor familien Samsa er helt afhængig af en enkelt indkomst, og familier ofte tyer til desperate handlinger for at få livet og dagligdagen til at hænge sammen. Karaktererne i en socialrealistisk fortælling giver som regel sig selv, og tit bliver Kafkas tanker formidlet af stærke skuespillere på en scene – men vi er på Bådteatret – og i Rolf Heims uhyggelige forestilling, er alle medvirkende mandsstore dukker.
Så både den svedende kontorchef, samt Gregors far, mor og søster, og ikke mindst væsnet Gregor selv, er sindrigt udtænkte dukker og masker, ført af nogle af Danmarks bedste dukkeførere.
Sønnen Gregor er på en nat forvandlet til et slimet kryb, som familien finder frastødende. Kun søsteren handler som en Esmeralda der har ondt af sin Quasimodo, men også den omsorg ebber ud til sidst. Og når Gregor nu ikke længere kan arbejde som sælger, fordi hans chef ikke kan acceptere hans nye udseende, støder familien ham bort, og forældrene glædes i stedet over at datteren er vokset, for nu er hun en smuk kvinde der kan blive godt afsat, og familien kan atter opretholde deres vanlige liv.
Det er Kristian Knudsens Film Noir scenografi, samt tordnende toner fra bl.a. Prokofievs Romeo og Julie der skaber den dystre stemning på Bådteatret, men det er Knudsens dukker der gør fortællingen unik.
FORVANDLINGEN er simpelthen bare bevægende godt dukkespil, hvor Rolf Heims effektive instruktion får de eminent dygtige dukkeførere Signe Kærup Dahl, Astrid Kjær Jensen, Yulia Lystbæk og Pernille Nedergaard Haugesen, til at spille på alle de tilbageholdte følelser der ligger og lurer. Det er Gregor Samsa der fysisk bliver forvandlet til et insektlignende væsen, og må leve bortgemt i et hul i gulvet, men det er familien og verdenen der forvandles fra at være Gregors nærmeste, til at være kyniske, følelseskolde væsner der kun tænker på egen overlevelse og velstand.
Kafkas FORVANDLINGEN i Rolf Heims hænder er bogstaveligt talt en bevægende forestilling.
Foto: Miklos Szabo