⭐⭐⭐
“Unser Stiefel sind so schön”
Fire skuespilstuderende fra det finske Theatre Academy of Helsinki, Antonia Henn (FI), Emilia Jansson (FI), Martin Paul (FI) og Karoliina Surma-Aho (FI), poserer foran en kæmpe spejlvæg med ryggen til publikum, all dressed in yellow plasticbags. Det skriggule plastic har kæmpemæssig Gucci-, Chanel- og Pierre Cardin-skrift påført, og er selvsikkert henslængt på de fire unge, som kun skrædderne i Kejserens Nye Klæder ville gøre det. Eller måske netop også nutidens selvbevidste modeskabere.
Pludselig går de ud blandt publikum og på smukkeste vis kværner de tysk elektropunk ud i rummet. Om det er Rammstein eller D.A.F. der står bag tonerne står hen i det uvisse, men med støvletramp og volumenknappen i bund messer de gulklædte ALLE GEGEN ALLE ud over vores hoveder.
Stærk åbning, masser af energi hos de fire finner, budskaber der trænger igennem og et gennemtænkt flot tableau helt fra start. Nicholas Nybros visuelle koncept og Anders Carlssons instruktion har allerede fanget mig – det kan da ikke gå galt.
Men beklager. Desværre taber det altid udforskende og nysgerrige teater Får302 pusten meget hurtigt, og selv om budskabet om det asociale moderæs gentages igen og igen, så holder FASHION slet ikke kadencen.
Ja, der er fine små bidder af noget der smager som en koreografisk oplevelse, og ja, når Får302s ubestridte dronninger Birgitte Prins og Charlotte Elizabeth Munksgard indtager scenen i kæmpe hvide Nybro-kreationer, så er det bestemt værd at gå efter, og ja, der er adskillige tekstbidder fra Otto von Busch/Ralf Wronsovs værker der er både interessante og tankevækkende.
Men som helhed skuffer FASHION desværre, og på trods af de gode intentioner, Nybros uomtvistelige talent og de vidunderlige spillere Birgitte Prins og Charlotte Elizabeth Munksgard, er forestillingen underligt ufokuseret.
Men selvfølgelig, hvis du er Nicholas Nybro fan, og tilpas nørdet til ikke at ville misse chancen for at sidde i rum med en Nybro unika creation, så sus ind på Fåret.
Foto: Søren Meisner