⭐⭐⭐⭐
Ny dansk musical står på egne ben
Det Ny Teater er jo primært kendt for deres imponerende store Musical produktioner, så jeg var ret spændt på hvad intimscenen i kælderen, Sceneriet, ville byde på med musical’en (B)ROMANCE.
Men det er præcis som man turde håbe på ved en mindre produktion, alt unødigt er skåret væk, og det er sangene og tonerne der står frem.
Efter fire års fælles anstrengelser, præsenterer makkerparret Christian Berg og Mikkel Kjær Petterson, med enkel, velklingende, og munter tekst og musik, en skøn lille historie om livslangt venskab. Og da Andreas Garfield ydermere står for dialogen, så er (B)ROMANCE absolut blevet en helstøbt fortælling.
Johannes Nymark og Morten Aaskov Hemmingsen synger/spiller de to BFF, der igennem et langt liv overvinder de problemer der uundgåeligt opstår, ikke mindst når man forelsker sig i den samme pige.
Og begge sangere er i storform, både når de som unge, virile mænd danser tranedans om kvinden i deres liv, Selene Muñoz, og når de som knotne gamlinge bliver placeret på samme alderdomshjem.
Scenerne med de to gamlinge er klassisk humor når det er bedst, her har iscenesætter Mads M. Nielsen virkeligt sat trumf på. Og selvom (B)ROMANCE er en let historie, så kan vi mærke karaktererne – skønt at der bliver skabt nyt musicaldramatik i Danmark.