⭐⭐⭐
Je vous en prie Madame de Beauvoir…. Jeg beder Dem, dette kan ikke have været hensigten med Deres ord.
Jeg ved ikke om Simone de Beauvoir kigger med fra hinsides, men jeg ved hvor stor betydning hendes ord har for generationer af kvinder, samt for rigtig mange mænd, og når Teatret ved Sorte Hest sætter to af mine yndlingsskuespillere på scenen – Ellen Hillingsø og Sarah Boberg – så burde det ikke kunne gå galt. Men desværre, det gør det i forestillingen BEAUVOIR – en teatralsk forelæsning.
Det starter ellers så godt, for Hillingsø og Boberg indleder forestillingen i et stærkt parløb, hvor de i Christoffer Berdals instruktion præsenterer publikum for Beauvoirs tanker om det andet køn.
I en elegant koreograferet første akt, fører de to veloplagte lektricer publikum ind i Simone de Beauvoirs feministiske tanker, og med udgangspunkt i forfatterens hovedværk Det andet køn, kommer vi godt rundt i kvindens historie, med scenograf Marianne Nilssons Adam og Eva på væggen, og pædagogisk fremlæggelse af bevidsthed, objekt og subjekt. Intelligent fremførelse, klar i spyttet og præcis feministisk kommunikation.
Men som forestillingen skrider frem, med filmede indspark fra Ditlev Tamm, Eva Smith, Moeisha Ali Aden og Cecilie Nørgaard, samt meget lange optagede oplæsninger, og endnu flere oplæsninger på scenen, ender forestillingen med at tabe tråden, og selv de garvede kræfter på scenen må give op. Om det er Berdal der ikke har formået at skære ind til benet, eller det er kollektivets higen efter konsensus der bærer skylden ved jeg ikke – men skæres, det skal der.
”Man fødes ikke som kvinde, man bliver det”
Teatret ved Sorte Hests BEAUVOIR – en teatralsk forelæsning er i mine øjne et work in progress, og med det stærke hold både bag og på scenen, har det alle muligheder for at ende med at blive en absolut fin forelæsning. Det er det bare ikke endnu.
Foto: Robin Skjoldborg