Anmeldelse: THE SHEDDING // Elise Bjerkelund Reine & Östgötateatern, set på AFUK

⭐⭐⭐⭐

Leave me in plastic, with my face upwards – people love a beautiful woman wrapped in plastic.

Violiner og dryppende vand siler ud af højtalerne i Hjalmar Nilssons lyddesign, og understøtter mørket der omslutter konturerne af Elise Reines krop. For det er mørket, skyggesiden og dunkle tanker der er omdrejningspunktet i den norske kontorsionist Elise Bjerkelund Reines THE SHEDDING – et værk der sætter fokus på seksualiseringen af slangemennesket, og ikke mindst the male gaze, hvor vold mod kvinder ofte romantiseres og stiliseres til rådighed for beskueren.

Og det er netop forholdet mellem beskueren og kunstneren som Elise Reine sætter spot på – et forhold Elise Reine både hylder og sætter spørgsmålstegn ved, men insisterer på at udforske ud fra hendes eget perspektiv som kontorsionist, som slangemenneske på scenen, som menneske.

Så forvent hverken det almindelige eller det ordinære, for THE SHEDDING er både ualmindelig i sin eksplicitte udforskning af forholdet mellem krop og beskuer, og ekstraordinært dygtigt performet af den cirkusuddannede trapez artist.

THE SHEDDING er skabt som en del af Elise Bjerkelund Reines residens arbejde på det svenske Östgötateatern, hvor hun under arbejdstitlen How far are you willing to Bend udviklede nye standarder for kroppens formåen. For hvornår stopper en bevægelse, og hvorfor? Er det når artistens krop ikke kan strække sig længere, eller er det viljen der træder ind, og siger nok er nok.

Cirkusartisterne er en form for supermennesker, der presser sig selv til det yderste, og den krop som tilskuerne tiljubler, eller angstfuldt holder åndedrættet tilbage og øjnene halvt tillukket, når kroppen når det unaturlige, er i beskuernes øjne deres. Men hvis er kroppen? Og hvordan er det tilladt at tænke, når – i dette tilfælde – en kvindes krop, hænger i trapezen eller krøller sig sammen på måder man ikke troede var mulig.

My tongue can lick every part of my own body. foto Sara Pärlefalk

Elise Reines THE SHEDDING giver med tekster af Kajsa Bohlin et hårdtslående billede af forholdet mellem beskueren og kroppen, hvad enten det er cirkusartistens snoede krop, eller den evige Laura Palmer kvinderolle som død krop, der ligger smukt arrangeret så protagonisten kan shine.

Forvent hverken the male eller the female gaze, for THE SHEDDING er 100% the Reine gaze.

Elise Bjerkelund Reines THE SHEDDING vises bl.a. på AFUK d. 9+10+11/1, på GLiMT AMAGER i Maskinhallen d. 17/1, samt på Det Frie Felts FestivalTeatret Svalegangen i Aarhus d 25/1 2025.

Foto: Klara G. & Sara Pärlefalk

SE MERE HER OM THE SHEDDING OG ELISE REINE